Время  5 часов 55 минут

Координаты 4529

Загружено 1 февраля 2020 г.

Записано января 2020

18 м
-1 м
99,34 км

Просмотрено 183 раз, скачано 8 раз

рядом с Sint-Oedenrode, Noord-Brabant (Nederland)

Dit is de laatste van drie fietstochten langs de Dommel van brongebied tot monding via de Dieze in de Maas. Deze tocht begint in Sint-Oedenrode en voert naar de samenvloeiing van de Dommel met de Aa bij Den Bosch en dan door langs de Dieze naar de Maas, en terug. De tocht voert over verharde fietspaden en wegen, met alleen een stukje over een halfverhard fietspad op landgoed Stapelen bij Boxtel, en kruist de Dommel 15 keer en de Dieze 3 keer (aangegeven met een waypoint). Onderweg op diverse plekken horeca, o.a. in Sint Oedenrode, Liempde, Boxtel, Vught, Den Bosch, Sint-Michielsgestel en bij het Duits Lijntje. In Sint-Oedenrode sluit de route aan op de tweede van de drie fietstochten, van de Achelse Kluis naar Sint-Oedenrode (https://nl.wikiloc.com/routes-fietsen/achelse-kluis-sint-oedenrode-vv-langs-de-dommel-100-km-33813810).
De tocht begint op het marktplein in Sint-Oedenrode, waar je ook kunt parkeren (let op: deels parkeerschijf). Via kasteel Henkeshage rijd je het dorp uit en fiets je door landschap De Scheeken naar Liempde. Even verderop kruis je de Dommel voor de eerste keer vlak voor Boxtel. Je rijdt langs de Dommel op een fiets- en wandelpad door Boxtel en kiest even verderop voor een ommetje door landgoed Stapelen (let op: hek bij ingang en uitgang en weliswaar goed begaanbaar halfverhard fietspad op het landgoed). In Boxtel kruis je de Dommel diverse keren en maak je ook een rondje rond de kerk. Tussen Boxtel en Sint-Michielsgestel rijd je door bosgebied. Van Sint-Michielsgestel gaat het naar het dorpje Halder aan de gekanaliseerde Dommel tegenover huis Nieuw Herlaer. Van Halder is het niet ver meer naar Vught. Je rijdt door het dorp, langs Marienhof, naar het afwateringskanaal Den Bosch-Drongelen. Langs het kanaal fiets je naar Den Bosch, waar je door de stad langs de Dommel naar de Dieze fietst. Je fietst heen en weer over de Diezebrug met goed zicht op de samenvloeiing met de Aa en de Zuid-Willemsvaart. Vervolgens gaat het over een industrieterrein langs de Brabanthallen en de Erveldplas (deel van de Dieze) en verder over het industrieterrein naar Engelen aan de Dieze. Bij Engelen splitst de Dieze zich in de Dieze en het Diezekanaal waar je een stukje langs fietst. Vervolgens fiets je weg van het kanaal naar de Maas. Over een mooi rivierdijkje gaat het terug naar het Diezekanaal. Deze kruis je en je fietst een stukje langs de Oude Dieze en een rivierarm bij Crèvecoeur. Vervolgens gaat het terug naar Den Bosch deels over een kronkelend rivierdijkje langs de Dieze. In Den Bosch passeer je de Citadel, de Aa en de Zuid-Willemsvaart en maak je een rondje rondom de Binnenhaven, grotendeels over kasseien. Je fietst terug langs de Dommel naar de Singelgracht en maakt nog een uitstapje naar de Sint-Janskathedraal. Over een fietspad met prachtig uitzicht op Den Bosch fiets je door het Bossche Broek naar de Dommel waar deze door de A2 wordt overbrugd. Vervolgens gaat het naar Sint-Michielsgestel en via Gemonde naar het Dommel Omleidingskanaal bij Boxtel. Even verder kom je het Duits Lijntje tegen (oude spoorweg). Bij Olland neem je een mooi fietspad door de Dommelvallei. Hier meandert de Dommel nog mooi. Je kruist de Dommel hier twee keer. Kort daarna ben je terug bij Sint-Oedenrode waar je een stukje langs de Visbommel fietst en de Bommel nog drie keer kruist, de laatste keer op een plek waar een stroomversnelling is gecreëerd voor kayakers.

Binnenhaven

Vanaf hier fiets je rond de Binnenhaven door het oude centrum van Den Bosch. Het grootste deel is wel op hobbelende kasseien. Als je daar geen zin in hebt, kun je hier ook de brug over (scheelt ongeveer 900 m).

Boxtel

Je maakt hier een rondje rond de kerk in een dorp waar je diverse keren de Dommel kruist.

Crèvecoeur

Je maakt hier een rondje rondom een doodlopende rivierarm van de Dieze die uitkomt bij Fort Crèvecoeur

De Scheeken

Natuurgebied/landschap tussen Sint-Oedenrode en Liempde

Dieze Kruising 3

Je kruist hier de Oude Dieze over een stuw. Daarnaast is een meanderende bypass gecreëerd voor vissen.

Diezebrug en Dieze Kruising 1 en 2

Je kruist deze brug heen en weer voor een goed zicht op de samenvloeiing van Dommel, Aa en Zuid-Willemsvaart, en de Citadel.

Dommel bij Boxtel

Fietspad aan de rand van Boxtel langs de meanderende Dommel. Pas op wandelaars.

Dommel kruising 1

Kruising van de Dommel vlak voordat deze bij Boxtel onder de A2 doorgaat.

Dommel Kruising 10

Dommel bij Sint-Michielsgestel. Kruising op een brug voor fietsers en voetgangers.

Dommel Kruising 13

Kruising van de Dommel in Sint-Oedenrode

Dommel Kruising 14

Dommel Kruising 15 en stroomversnelling

Kruising van de Dommel in Sint-Oedenrode. Er is hier een stroomversnelling gecreëerd waar kayakers kunnen oefenen.

Dommel Kruising 3

Brug over de Dommel in Boxtel. Je verlaat hier landgoed Stapelen. Er is ook een hek waardoor je waarschijnlijk van de fiets moet om deze te openen.

Dommel kruising 4

Brug over de Dommel in Boxtel.

Dommel Kruising 5

Dommel Kruising 6

Brug over de Dommel in Boxtel.

Dommel Kruising 7

Dommelbrug Bobbenagelseweg - Dommel Kruising 12

Deze brug voert je over de meanderende Dommel

Dommelbrug Herscheweg - Dommel kruising 11

Een fietspad door de Dommelvallei voert je over deze brug over de meanderende Dommel

Duits Lijntje

Spoorlijn buiten gebruik. Je fietst nog een stukje parallel aan de spoorweg tot je bij een café komt aan de spoorlijn. Vanaf daar gaat het naar Olland

Engelen langs de Dieze

Plaatsje aan de Dieze

Engelsedijk

Rivierdijkje langs de Dieze en diverse plassen

Fietspad door Dommelvallei

Fietspad door de Dommelvallei vanaf Olland

Fietspad langs Afwateringskanaal

Vanaf deze brug voert een fietspad je langs het afwateringskanaal Den Bosch-Drongelen naar Den Bosch

Gemaalweg

Kasteel Henkeshage

Kasteel Henkeshage in Sint-Oedenrode

Landgoed Stapelen en Dommel Kruising 2

Brug over de Dommel in Boxtel. Je betreedt hier landgoed Stapelen met een park en een kasteel. Er is ook een hek waardoor je waarschijnlijk van de fiets moet om deze te openen (geopend overdag).

Langs de Dommel in Den Bosch

Langs de Dommel die ook dienst doet als stadsgracht

Liempde

Dorpje Liempde

Maasdijk

Hier kom je op de rivierdijk langs de Maas met een mooi uitzicht

Marienhof

Piet-van-der-Lee-brug Dommel Kruising 9

Fietspad brug nabij Sint-Michielsgestel

Singelgracht

De Singelgracht begrenst Den Bosch aan de zuidkant.
Храмовая архитектура

Sint-Janskathedraal

Kathedraal van Sint-Jan. Je fietst hier omheen.

Sint-Michielsgestel

Dorp aan de Dommel met een alleenstaande toren

Visdommel

Fietspad langs een zijarm van de Dommel

Weikespad brug Dommel Kruising 8

Fietspad brug over de Dommel aan de rand van Boxtel.