Скачать

Записано

января 2021

Навигация на природе

Сориентируйтесь на миллионах маршрутов со своим смартфоном. Даже офлайн!

Получить Wikiloc Premium Обновить, чтобы удалить рекламу
Навигация на природе Навигация на природе
Будьте первым, кто выразит признание
Поделиться
132 м
119 м
6,39 км

Просмотрено 233 раз, скачано 2 раз

рядом с Gulbene, Gulbenes novads (Latvija)

Ja gribi iepazīt Gulbeni savā tempā, piedāvājam izzināt elektrovilcieniņa maršrutu, dodoties tajā ar velosipēdu vai kājām.

Tas ir lielisks veids, kā iepazīt abus Gulbenes vēsturiskos centrus – Vecgulbenes muižu un Gulbenes dzelzceļa stacijas apkārtni, kā arī ielūkoties mūsdienu pilsētas centrā.
Музей

• Фото Gulbenes novada vēstures un mākslas muzejs/ Gulbene Municipality History and Art Museum
Gulbenes novada vēstures un mākslas muzejs dibināts 1982.gadā, izvietots Vecgulbenes muižas oranžērijā. Muzeja krājums pārsniedz 50 tūkst. vienību. Muzejā apskatāma pastāvīgā ekspozīcija par Gulbenes vēsturi, izstādes, kā arī atklātā krājuma etnogrāfiskās kolekcijas (Vecgulbenes muižas klētī). Tiek piedāvātas arī ekskursijas pa pilsētu un novadu zinošu gidu pavadībā.

Vecgulbenes muižas Pils parks/ Castle Park

• Фото Vecgulbenes muižas Pils parks/ Castle Park
Plašais ainavu stila Pils parks skatam atklāj Mīlas un Kafijas kalniņu, kā arī nelielus dīķus. Agrāk Pils parks ar skaistiem kokgriezumiem rotātu gaisa tiltu bija savienots ar tuvumā esošo Rūdolfa parku. Ainaviskais Vecgulbenes Pils parks ar simtgadīgo koku stādījumiem aizvien glabā muižas kādreizējās greznības un skaista mīlasstāsta pēdas. Vecgulbenes muižas saimnieciskais uzplaukums sākās 1797.gadā, kad tā nonāca baronu Volfu dzimtas īpašumā, kura te izveidoja apbūves ansambli ar plašu pils un saimniecisko ēku kompleksu. 1859.gadā par muižas īpašnieku kļuva Heinrihs Johans Gotlībs fon Volfs (1843–1897), kurš pārbūvēja Balto pili par izcilu neorenesanses stila celtni, uzcēla Sarkano pili un ap abām iekopa krāšņu parku. Tas sastāv no vairākām daļām. Pils parku un Rūdolfa parku, kas veltīts Heinriha Johana Gotlība fon Volfa tēvam Rūdolfam Gotlībam fon Volfam (1809–1847), savulaik savienoja unikāls, kokgriezumiem rotāts gaisa tilts pāri Krustalīces gravai, kas nav saglabājies. Pils parks, kas ieskauj Balto un Sarkano pili un oranžēriju, veidots izteikti ainavisks, ar līkloču pastaigu celiņiem, neregulāras formas ūdenskrātuvēm un plašu centrālo lauci terases priekšā. Te aug gan vietējās, gan svešzemju koku sugas, tostarp Eiropas ciedrupriede, melnā priede un zilganās duglāzijas. Parks bija bagāts ar dažādām arhitektūras un mākslas formām un skulpturāliem veidojumiem. Parkā veda trīs vārti. Lielie vārti veidoti gotiskās formās – ar trim smailarkām, dzeguļiem un dekoratīviem tornīšiem. No pils terases vīnogulāju pergola veda uz dārza māju. Šajā galā iepretim pilij atradās rūpīgi kopts rožu dārzs. No terases bija redzams lielais dīķis, kas par godu barona Heinriha fon Volfa karsti mīļotajai sievai Marisai (Marija fon Volfa, dz. Etingena, 1857–1883) bija izveidots “M” burta formā, un šādas pašas formas puķudobes. Kad baronese 25 gadu vecumā nomira no tolaik neārstējamās tuberkulozes, pāri M burtam tika uzaudzēts puķu klājiens krusta formā. Romantiskiem stāstiem apvītajā Pils parkā atrodas arī Mīlas kalns, kur uz postamenta bija novietota Veneras statuja un soli ar spārnotu lauvu tēliem to galos. Pils parka malā stāvā pakalnā, pie tagadējā stadiona, bija izbūvētas mākslīgas pilsdrupas. 19.gadsimtā, kad liela daļa muižnieku aizrāvās ar bruņinieku laiku romantiku, “modē” nāca pilsdrupas un pastaigas tajās. Ne katrā muižā jebkad ir bijusi viduslaiku pils, vēl mazāk muižās bija saglabājušās īstas pilsdrupas. Tādēļ daudzi muižnieki lika izveidot mākslīgās pilsdrupas. Gulbenes rajonā tādas bija Vecgulbenē un Jaungulbenē. Jaungulbenes pilsdrupas ir saglabājušās labi, no Vecgulbenes pilsdrupām šodien redzami tikai daži akmeņi. Uzkalns, šķiet, uzbērts mākslīgi, jo tam ir Gulbenes līdzenajam reljefam neraksturīga forma. Kalna augšā bija paviljons, laikam tāpēc tam saglabājies Kafijas kalna nosaukums. Vēl kalna galā atradās skatu tornis, no kura varēja pārredzēt plašu apkārtni. Ir ziņas, ka Kafijas kalna pakājē pie dīķa atradusies no akmens izcirsta liela vardes skulptūra. Muižas kompleksā ietilpst arī klēts, siernīca, manēža, kur pēc pārbūves ierīkota viesnīca un restorāns “Vecgulbenes muiža” un citas ēkas. Oranžērijā tagad darbojas Gulbenes novada vēstures un mākslas muzejs, kas muižas apmeklētājiem pie Sarkanās pils rožu dārza piedāvā nobaudīt tēju simtgadīgu ozolu un liepu paēnā. Pie Sarkanās pils 2020.gada vasarā atklāta Amora skulptūra, kas pēc vēsturiskas fotogrāfijas vēsturiskajā vietā tapusi projekta “Dārza pērles” ietvaros. Tagad ikviens varēs baudīt ne vien skaisto ainavu, bet arī nofotografēties uz podestiem pie skulptūras.
Храмовая архитектура

Gulbenes Evaņģēliski luteriskā baznīca/Gulbene Evangelical Lutheran Church

• Фото Gulbenes Evaņģēliski luteriskā baznīca/Gulbene Evangelical Lutheran Church
Šī vieta senās upes Krustalīces ielokā uzskatāma par Gulbenes vēsturisko centru. 19.gadsimta sākumā lemts šajā vietā celt Dievnamu. Divdesmit gadus tam krāti draudzes ziedojumi un 1838.gadā uzsākta baznīcas celtniecība, kura 1843.gada 11.jūlijā svinīgi iesvētīta.1944.gada Lieldienās, vācu armijai atkāpjoties, ticis uzspridzināts tornis, tam gāžoties, gājušas bojā vitrāžas logos, ērģeles, sagruvusi baznīca, bojāta altāra daļa. Nozudusi altārglezna. Pēc kara mācītāja Edgara Jundža vadībā Dievnams atjaunots un 1950.gadā atkal atsākušies regulāri dievkalpojumi. No Atmodas gadiem sākti vērienīgi baznīcas atjaunošanas darbi. Pēc 2000.gada no Zviedrijas atvestas ērģeles. 2013.gadā atjaunotas abas altāra eņģeļu skulptūras un altāris atguvis sākotnējo izskatu. Pie Dievnama novietoti informācijas stendi par baznīckalna vēsturi. Baznīcas dārzā iespējams atpūsties uz atjaunotajiem – gadsimtu vecajiem soliņiem, ar seno meistaru radītu ērtību – pārvietojamu atzveltni. Ir uzsākta vērienīga baznīcas torņa atjaunošanas akcija./ It is built on the ancient castle mound of Latgale. The church attracts with its non-traditional look that is formed in World War II when the bell tower was destroyed. At the church stands the monument for Martin Luther.

Komplekss “VECGULBENES MUIŽA”/ Vecgulbene Manor

• Фото Komplekss “VECGULBENES MUIŽA”/ Vecgulbene Manor
Vecgulbenes muižas kompleksā ietilpst ne tikai Baltā pils – visiespaidīgākā un skaistākā neorenesanses ietekmē celtā ēka Baltijā, bet arī Manēža, kas agrāk bija lielākā slēgtā manēža Baltijā. Vecgulbenes muižas vēsture 1577.gadā nopostītās Rīgas arhibīskapa pils tuvumā 17.gs. sāka veidoties muiža. Laika gaitā vairākkārt mainījušies tās īpašnieki, līdz 1802.gadā tā nonākusi baronu fon Volfu dzimtas īpašumā. Tai laikā izveidotā Vecgulbenes muižas apbūve saglabājusies līdz mūsdienām. Tajā ietilpst divas pilis – Baltā un Sarkanā pils. Abas ēkas nodedzinātas 1905.gadā, pēc tam atjaunotas vienkāršotā veidolā. Sarkanajā pilī no 1920. gadiem līdz 2004.gadam darbojās pamatskola. Baltajā pilī pēc 2. Pasaules kara tika izveidoti dzīvokļi, kuru iemītnieki pamazām ēku degradēja. Tuvākajā apkārtnē – muižas saimniecības un dzīvojamās ēkas – kalpu māja, manēža, siernīca, oranžērija (tagad Gulbenes novada vēstures un mākslas muzejs), kūts, klēts, sardzes māja, luterāņu baznīca u.c./ In the 19th century manor was a property of the family of Baron von Wolff and became one of the most luxurious manors in Vidzeme. The complex of the manor includes two castles – the White Castle and the Red Castle, also a greenhouse, a barn, an arena that after renovation houses a classy hotel, and other buildings.
Спортивный комплекс

Gulbenes Ģimnāzijas stadions/Sport stadium

Pienenīte, Kafejnīca/Cafe

Apotheka aptieka/Pharmacy

Supermarket Maxima X

Парк

• Фото Centrālais parks un strūklaka 'Pakur, pakur..'/Central square with the fountain “Pakur, pakur…”
2008.gada 24.jūlijā atklāta Ivara Vecāna projektēta strūklaka “Pakur, pakur…”. Strūklaka īpaši izteiksmīga ir vēlās vakara stundās, kad tā iemirdzas krāsainās gaismās, atgādinot degošu ugunskuru. Centrālais skvērs, kas atrodas pretim Gulbenes novada pašvaldības ēkai ir iecienīta pastaigu vieta, kur notiek arī dažādi pilsētas pasākumi un Zaļais tirdziņš./ Revealedduring the city festival in 2008, fountain especially attracts people in the late evenings when it glitters in colourful lights.

Picērija – kafejnīca Rodi/Cafe

Pašā Gulbenes sirdī pie kultūras nama ēkas atrodas picērija – kafejnīca “Rodi”, kur varēsiet nogaršot dažādu veidu picas un arī citus siltos ēdienus. Picas tiek ceptas uz vietas, un tās iespējams arī paņemt līdzi. Katru dienu jauns pusdienu piedāvājums./ Opening hours: Monday – Thursday: 10:00 – 22:00 Friday, Saturday: 10:00 – 22:00 Sunday: 11:00 — 21:00
Ночлег

Gulbene, Viesnīca/ Hotel Gulbene

Viesnīca “Gulbene” atrodas Gulbenes centrā un piedāvā naktsmītnes ērtos un labiekārtotos numuriņos. Viesnīca piedāvā: – nakšņošana līdz 72 personām; – konferenču zāle līdz 50 personām; – pieeja internetam./ Accommodation at the centre of Gulbene, 50 Beds, 22 Extra beds, Banquette and conference facilities (until 50 people).

Veikals Labais/Shop

Ж/д станция

Gulbene, dzelzceļa stacija/ Train station Gulbene

• Фото Gulbene, dzelzceļa stacija/ Train station Gulbene
Arhitektoniski nozīmīgākā ēka dzelzceļa mezglā ir 1926.gadā pēc pazīstamā arhitekta, profesora Pētera Federa projekta uzbūvētā Gulbenes dzelzceļa stacijas pasažieru ēka. Uzskatāma par vienu no tā laika lielākajām un modernākajām stacijas ēkām Latvijā. Agrāk Gulbene bija nozīmīga mezgla stacija, bet mūsdienās, pēc līniju Ieriķi–Gulbene un Gulbene–Abrene (Pitalova) slēgšanas, tās nozīme ir neliela. Gulbenē pastāv mazintensīva kravas satiksme, bet pasažieru vilciens no Rīgas kursē tikai dažas reizes gadā. Joprojām notiek regulāra dzelzceļa satiksme ar Alūksni – divi šaursliežu pasažieru vilcienu pāri dienā. Lai atdzīvinātu gandrīz neizmantotu ēku un papildinātu tūrisma piedāvājumu Gulbenes pilsētā, 2018.gada 1.septembrī Gulbenes dzelzceļa stacijas ēkā tika atvērts Izglītojošs un interaktīvs centrs “Dzelzceļš un tvaiks”.
Автобусная остановка

Gulbenes autoosta/ Gulbene bus station

Ж/д станция

Gulbenes-Alūksnes bānītis/Gulbene-Alūksne narrow gauge

• Фото Gulbenes-Alūksnes bānītis/Gulbene-Alūksne narrow gauge
Gulbenes-Alūksnes bānītis ir vienīgais Baltijas valstīs regulāri kursējošais šaursliežu vilciens, kas nodrošina pasažieru pārvadājumus 33 kilometru posmā, savienojot divu novadu centrus – Alūksni un Gulbeni. Šis posms ir saglabājies no 1903.gada 210 kilometru garās šaursliežu dzelzceļa līnijas Stukmaņi (Pļaviņas)-Valka. Šaursliežu dzelzceļš Gulbene-Alūksne ir atzīts par valsts nozīmes kultūras pieminekli. Maršrutā Gulbene-Alūksne vilciens ik dienu veic divus reisus katrā virzienā atbilstoši kustības sarakstam. Regulārajiem pārvadājumiem izmanto dīzeļlokomotīves. Vasaras sezonā tiek piedāvāti speciālie tvaika reisi ar restaurēto tvaika lokomotīvi “Ferdinands”. Regulāro un speciālo vilcienu reisu ietvaros bānītis piedāvā: – gida un tulka pakalpojumus brauciena laikā; – improvizētu izrādi ar laupītāju uzbrukumu vai čigāniem; – jaunlaulāto un kāzu viesu ceļojumu izrotātā vilcienā; – ēdināšanu brīvā dabā īpašās apstāšanās vietās vai brauciena laikā bāra vagonā; – padomju laika bufetnieču izdarības; – velosipēdu pārvadāšanu velotūristiem (līdz 40 cilvēku grupām), iepriekš piesakoties. Apmeklējiet Gulbenes depo, kas ir 20.gs. raksturīgs lokomotīvju depo ar šaursliežu un platsliežu ceļiem dzelzceļa ritošā sastāva novietošanai, kā arī remonta darbnīcām. Aplūkojiet griezuli ar divu platumu sliežu ceļiem, kas ir vienīgais tāda veida Latvijā.
Пункты питания

Kūku bode 'Gardums'/ Bakery “GARDUMS”

Kūku bode “Gardums” atrodas Gulbenes centrā. Piedāvājumā dažnedažādi konditorejas mājražojumi no dabīgām izejvielām, svaigi spiestas sulas, aromātiskas tējas un kafijas. Kūku bodes darbības pamatprincips ir “kā mājās cepts”. Cik vien iespējams, gatavojot izmanto dabīgus produktus. Kā saka pašas kūku bodes saimnieces: “Kūkas, tortes un saldumi – tā ir laimes hormonu un bērnības atmiņu koncentrācija vienuviet un mēs šo vietu saucam par kūku bodi “Gardums”! Kūku bode “Gardums” pieņem arī pasūtījumus./ It is possible to buy special sweets of Gulbene Region here. Number of seats: until 25 people Opening hours: Monday – Friday: 9:00 – 18:00 Saturday: 9:00 – 14:00 Sunday: closed

Tualete/ Public toilet

MiniTop/Shop

Kafejnīca “FLORA MAGNOLIJA”/ Cafe “FLORA MAGNOLIJA”

Kafejnīcā piedāvā garšīgi, ātri un ekonomiski ieturēt maltīti. Vietu skaits: 50 personām./ Number of seats: until 50 people Opening hours: Monday – Friday: 9:00 – 17:00 Saturday: 9:00 – 14:00 Sunday: closed

Gulbīšu parks/ Swan park

• Фото Gulbīšu parks/ Swan park
Gulbīšu parks atrodas Gulbenes sirdī – starp Rīgas, Līko un Gaitnieku ielu un ir iemīļota vieta gan vietējiem iedzīvotājiem, gan viesiem, kur doties pastaigās un vērot pilsētas ikdienu. Parkā atrodas labiekārtoti bērnu spēļu laukumi, āra trenažieri, laukums, kur tiek rīkoti dažādi pasākumi un koncerti. Turpat arī izvietoti soliņi, kurus novadnieku dienās 2017.gadā dāvāja pagastu un pilsētas amatnieki, galdnieki un metālapstrādes meistari. Parkā var apskatīt J.Zariņa veidoto bronzas gulbīšu skulptūru un strūklaku./ Symbols of the town – bronze swans – have landed here and settled for life.