Время  6 часов 48 минут

Координаты 1442

Uploaded 8 апреля 2015 г.

Recorded марта 2015

4,4
8,8

Просмотрено 16759 раз(а), скачено 881 раз(а)

рядом с Riells del Fai, Catalunya (España)

Bonica ruta pasant per Sant Miquel del Fai en la que veurem els diversos gorgs i salts que forma el riu Tenes, resseguirem els vermellossos Cingles de la Pineda i les Costes de Sant Miquel i d’en Batlles per facils i panoramiques lleixes tot pasant per diversos rocs i esperons, veurem les Baumes d’en Xec i Rosa (aquesta ultima monumental) i pasarem per la sorprenent raconada de Sant Miquel Xic, amb les seves formacions de tosca i travertins.

***RECORREGUT: Riells del Fai-La Pineda-Plàtan monumental-Font de la Pineda-Gorg d’en Jeroni-Moli de la Madella-La Madella-Gorg d’en Manelet-Gorg de la Bauma Rosa-Bauma Rosa-Gorg d’en Manelet-La Madella-Moli de la Madella-Font de la Pineda-Roca Rodona-Roca del Migdia-Roca Alta-Cagarro del Diable-Roca d’en Meler-Basella-Parc Usart-Carretera de Sant Miquel del Fai-Sant Miquel Xic-Bauma d’en Xec-Sot dels Castellans-Alzina de la Creu-Sot del Gorguet o de la Bassa del Peret-Cingles del Perer-Carretera de Sant Miquel del Fai-Sant Miquel del Fai-Alzina-Costes de Sant Miquel-Costes d’en Batlles-Plaça de les Bruixes-Paller del Boll-Vallderros-La Vall Blanca-Riells del Fai.

***CRONICA: Desde la parada de l’autobus de Riells del Fai prenem una pista que davalla a l’O/NO enmig d’oliveres i, just quan la pista es vol orientar al N/NO, la deixem i prenem un corriol a l’esquerra (indicador), aviat deixem un corriol a l’esquerra i seguim baixant enmig d’oliveres fins arribar a la masia de la Pineda (indicador). Al costat de la masia prenem una pista a la dreta (NO) i, poc despres, just abans d’arribar a l’aparcament del restaurant la Pineda (indicador), deixem la pista i prenem un cami a l’esquerra que als pocs metres es bifurca amb un cami cadenat. Des d’aquest punt farem una “anada-tornada” per veure els Gorgs del Tenes seguint el cami de la dreta, que aviat s’orienta al N cap a la riera del Tenes i arriba a la Font de la Pineda, que a dia d’avui raja i esta custodiada per un gran Plàtan monumental, una taula i bancs. Continuem al N per un cami al costat de la riera que tot seguit es bifurca: seguim pel cami cadenat, que als pocs metres ens deixa en el bonic Gorg d’en Jeroni, on tambe trobem una petita bauma. Des del Gorg d’en Jeroni retornem fins l’ultima bifurcacio fent alguna petita variant i despres prenem un cami que s’orienta al NE i pasa al costat del Moli de la Madella (s.XV), del que encara avui dia podem veure les moles que feia servir, i la masia de la Madella, pasada la qual ens incorporem a la pista per on va el “cami normal” a Sant Miquel del Fai, que seguim al N uns metres fins una cruilla indicada, on obviem les indicacions cap a Sant Miquel del Fai i anem a l’esquerra i despres seguim per un cami cadenat que baixa cap a la Riera del Tenes flanquejats per parets verticals i deixant la riera a la nostra esquerra. Despres anem resseguint un rec canalitzat tot pasant pel Gorg Negre i la zona de les Tosques fins arribar a l’antiga central hidroelectrica, construïda el 1910 i abandonada el 1964, punt on s’acava el cami. Continuem creuant el rec canalitzat buscant el millor pas i seguim sense cami al N per un vessant inclinat de conglomerat un xic vertiginos (poca alçada) que aviat ens deixa en el bonic Gorg d’en Manelet, on la riera s’escau formant petits salts. Aqui cal buscar un corriol que s’enfila uns pocs metres fins trobar una lleixa una mica penjada i vertiginosa que va resseguint la riera pel seu vessant orografic esquerra. Un curt i ultim tram per la mateixa riera ens deixa en el Gorg de la Bauma Rosa, una sorprenent raconada on trobem la monumental bauma que dona nom al gorg i bonics salts d’aigua i cascades des d’on veiem al capdamunt de les cingleres el recinte de Sant Miquel del Fai. Aquest es el punt final de la “anada-tornada” abans esmentada, aixi que desfem el cami fins poc despres de la Font de la Pineda i, novament en la bifurcacio amb el cami cadenat, ara anem a la dreta i avall (SO) fins al riu Tenes (en aquest punt amb poc cabal), que creuem fent equilibris sobre les pedres i a l’altre banda seguim per un cami-pista que s’orienta al NO en suau pujada tot deixant un parell de pistes-camins a l’esquerra i arribant a un camp de vinyes i oliveres, des d’on es redreça a l’O cap als vermellossos Cingles de la Pineda. Un ultim tram al S ens acava deixant al capdamunt d’una marcada lleixa dels cingles, des d’on el cami esdeve un corriol que va resseguint el relleu de les cingleres (fites) en el limit on aquestes s’aboquen cap a la Vall del Tenes. Anem amb tendencia a avançar al S tot gaudint de bones vistes i aviat pasem a la vora de l’enorme Roca Rodona, un espero separat de la cinglera, que deixem a la nostra esquerra i seguim per la lleixa en suau pujada (fites) fins arribar a l’alçada de l’espero conegut com la Roca del Migdia, al que ens apropem fent una curta “anada-tornada” a l’esquerra i des d’on gaudim de bones vistes. Reprenem el corriol de la lleixa i aviat pasem al costat de la Roca Alta, una agulla-espero un xic separada de la cinglera coronada per una senyera. A partir d’aquí sembla que el corriol desaparegui i la lleixa s’orienta al SO, cal buscar uns senyals blaus que ens menen a pasar al costat de dos grans rocs que fan “equilibri” i aviat reprenem el corriol, una mica perdedor e intermitent. Aviat pujem una mica fins assolir una antiga feixa de la cinglera (es conserven alguns marges) que esta un xic mes amunt (senyals blaus), des d’on continuem gairebe de pla resseguint els cingles pasant pel Cagarro del Diable i deixant a l’esquerra i per sota nostre la Roca d’en Meler o l’Elefant. Mes edavant fem una suau davallada fins creuar la raconada que forma el Torrent de la Basella, des d’on el corriol s’orienta al S i pujant. Poc despres el corriol s’enfila per un antic grau ben traçat tot fent giragonses que acava sorint a una pista-cami, que seguim a la dreta (N) i planejant fins trobar a l’esquerra la continuacio de l’antic cami que portavem (fites), punt on deixem la pista-cami i pujem a l’esquerra per un corriol que serpenteja una mica fins acabar sortint al Parc Usart, on trobem taules, bancs i miradors. Sortim del Parc Usart a l’O fins la ctra de Sant Miquel del Fai, que seguim a la dreta (NO) fins que fa la primera corva tancada a la dreta, on trobem un indicador de Sant Miquel Xic. Aquí deixem la carretera i prenem un cami esglaonat que inmediatament arriba a una bassa, punt des d’on anem a l’esquerra i baixant fent una curta “anada-tornada” per veure unes formacions de tosca i travertins i, en epoques plujoses, el salt que forma el Torrent de la Basella. Reprenem el cami esglaonat tot pujant i, als pocs metres, el deixem i anem a l’esquerra i baixant fent una nova “anada-tornada” cap el Torrent de la Basella, aquesta vegada per veure una gran balma i mes formacions de tosca i travertins, que formen petites pero curioses cavitats. Retornem al cami esglaonat i seguim pujant pasant per sota d’una arcada i d’una basssa i, quan sembla que el cami es perd, remuntem uns pocs metres pel torrent i aviat trobem a l’altre banda un antic cami a l’estil d’un grau que s’enfila fent giragonses fins sortir a una pista (indicador), que seguim a la dreta fins que aquesta fa el primer revolt a la dreta (indicador), punt on la deixem i anem a l’esquerra (NO) per un corriol (GR) cap a Sant Miquel del Fai (indicat). Poc mes amunt fem una curta “anada-tornada” a l’esquerra fins la Bauma d’en Xec (hi ha un senyal de propietat privada), una gran bauma amb una costruccio adossada i amb diverses formacions de tosca i travertins plena de pots de pintura buits (poc estetics) per recollir l’aigua que regalima la bauma. Reprenem el corriol que portavem tot pujant enmig d’un alzinar i aviat sortim a una bifurcacio, on anem a l’esquerra (GR) i pujant enmig del Sot dels Castellans per un corriol fressat (GR) que travessa un parell de pistes-camins i despres pasa al costat d’uns camps fins sortir a una pista (Alzina de la Creu, indicador), que creuem i seguim a l’altre banda un corriol que davalla al N/NE (GR) endintsant-se al Sot del Gorguet o de la Bassa del Peret. Mes avall sortim a un cami ample, just quan aquest fa un revolt, on seguim a l’esquerra (NE) cap a Sant Miquel del Fai (indicat, GR) i, als pocs metres, deixem el cami ample i prenem a la dreta un corriol (GR) en suau baixada que s’orienta al NE fins acabar sortint a una marcada lleixa dels Cingles del Perer, des d’on el corriol ressegueix els cingles orientant-se al N (GR) gairebe planejant i mantenint sempre a la dreta i avall la Vall del Tenes. Mes endavant el corriol comença a davallar i a emboscar-se i, just quan estem a sota de la linia de la llum, trobem una bifurcacio, on anem a la dreta (GR) per un antic grauet que baixa fent giragonses i desemboca a la carretera, que seguim a l’esquerra (GR) escoltats per grans arbres fins arribar a Sant Miquel del Fai. Un cop als afores del recinte creuem un bonic pont sobre el riu Rossinyol i pasem per sota d’una arcada entre parets de roca. Des d’aquest punt ens apropem a la porta d’entrada del recinte, al qual per entrar cal pagar una entrada de 8€. Sant Miquel del Fai és un monestir erigit sobre un cingle en el s.XV a partir de l’església anterior del s.X ubicada sota una balma dedicada a Sant Miquel Arcàngel. Va ser un lloc de culte habitat per una comunitat de monjos benedictins des del s.X fins al s.XVI. El 1832 fou abolit el priorat i el 1835 va ser espoliat i venut a mans particulars, que a mitjans del s.XX el converteixen en un destí turístic. Dins del recinte tambe trobem l’ermita de Sant Martí (s.IX) i les coves de Sant Miquel i les Tosques. Continuem al S fins trobar un indicador, des don baixem pel cami “normal” cap a Riells del Fai (indicat), un cami ben acondicionat amb esglaons, baranes i trams empedrats que pasa al costat d’una curiosa i recargolada alzina, que forma un bonic mirador sobre la Cascada de Sant Miquel. Mes avall, just quan trobem un indicador, deixem el cami “normal” i anem a l’esquerra sense cami evident, pujant per graonades de roca (fites i punts vermells) fins que trobem una senda que va resseguint la lleixa de roca vermellosa que formen les Costes de Sant Miquel. Aviat creuem la raconada del Torrent de la Bauma de l’Onyo i despres continuem amb tendencia a avançar al S resseguint le lleixa rocallosa, sovint amb trams baumats fins que aquesta es redreça a l’E/NE, iniciant ara el recorregut de les Costes d’en Batlles per una senda a trams poc evident pero ben fitada que va flanquejant els Cingles de Berti per sota. Mes endavant ens desviem a la dreta uns metres fins un espero coronat per una senyera que forma un bonic mirador natural. Reprenem la senda a l’E/NE, deixem a l’esquerra el Grauet de l’Ullar (fites) i seguim ara per una senda mes evident fins la Plaça de les Bruixes, on trobem una bifurcacio. Des d’aquest punt fem una curta “anada-tornada” a la dreta fins assolir el Paller del Boll, des d’on gaudim de bones panoramiques. Retornem a la cruilla i continuem davallant bastant fort enmig de vegetacio abundant fins desembocar en un altre corriol, que seguim a la dreta i baixant pasant per sota del Paller del Boll fins sortir a una pista cimentada (indicador), que seguim a la dreta pasant al costat de les cases fins el punt d’inici.

***NOTA: Trams de cami una mica difus pero ben fitats en les travesses dels Cingles de la Pineda, les Costes de Sant Miquel i les Costes d’en Batlles. Curts passos una mica penjats desde l’antiga Central Hidroelectrica al Gorg de la Bauma Rosa (opcionals). Curt tram de poca cobertura GPS en Sant Miquel Xic (raco obac i entre parets) que poden donar marge d’error en els waypoints “Sant Miquel Xic” i “Bauma i travertins”. Multiples opcions per reduir el recorregut.

***ALTRES RUTES PER L’ESPAI D’INTERÈS NATURAL DELS CINGLES DE BERTÍ:

-“La Trona i els Castellets pel Dólmen del Duc, Cova Ponsic, Sant Pere Valldaneu i Graus del Cerdà, Sunyer, Tresquarts i Trona”

-“Turó de les Onze Hores pels Gorgs del Tenes, St Miquel del Fai, Cova de la Guilla i els Graus de l'Ullar, Escaleta i Traver”

-“La Trona i Puiggraciós pel Sot del Bac, els Graus de la Trona i Montmany i els Sots Feréstecs”

21 комментарийиев

• Фото lamu

lamu 03.06.2015

Bonica ruta i com sempre perfectament explicada, gracies per compartir!

Aventura't 03.06.2015

Hola lamu! grácies pel teu comentari i valoració! salut i muntanya!

• Фото MYSTERE

MYSTERE 23.09.2015

Gracias por la ruta, nos lo hemos pasado muy bien. La califico como moderada por algunos tramos resbaladizos y su desnivel.
    Las vistas son espectaculares. La ruta combina agua, bosque y montaña con mucha vista.

Aventura't 24.09.2015

Hola MYSTERE, celebro que os lo pasarais bien!. Gracias a ti por el comentario i la valoración, Salut i Muntanya

• Фото pakusland

pakusland 05.06.2016

Una molt bona ruta. Tot un bon tast de la zona, amb molts gorgs i baumes. Està molt bé descrita, per un problema tècnic no teníem mapa, però la vam poder seguir perfectament amb la descripció d'aquest track. Moltes gràcies @Aventura't

Aventura't 05.06.2016

Hola pakusland, gràcies a tú per deixar el teu comentari i valoració. Celebro que la descripció t'hagi ajudat en el recorregut, Salut i muntanya!

• Фото acolomers

acolomers 01.11.2016

Preciosa ruta, gracias por compartir
    Mi versión aquí

Aventura't 01.11.2016

Hola acolomers, gracias a ti por dejar tu comentario i valoración. Salut i bona caminada

• Фото Guillemalt

Guillemalt 04.06.2017

Aventura't gràcies altre cop per un altre ruta alternativa.
    Era una zona que hem faltava, mai hi havia anat, i m'he a semblat ben bonica.
    d'aquelles que faré de guia per una futura excursió a la Tardo.
    Molt recomanable, la propera vegada i afegirem el darrer tros del Paller del Boll.
    Salut.

Aventura't 05.06.2017

Hola Guillemalt, es una zona amb racons ben interesants, aquí et deixo una altre ruta per la zona un pèl més aventurera: “Turó de les Onze Hores pels Gorgs del Tenes, St Miquel del Fai, Cova de la Guilla i els Graus de l'Ullar, Escaleta i Traver” https://es.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=9860694
    Gracies a tú per deixar el teu comentari i valoració, Salut!

• Monicaaaa 07.07.2017

Hola, me gustaría hacer esta ruta este fin de semana, he visto que Sant Miquel del Fai está cerrado por obras, ¿esto afecta a la ruta? ¿o la ruta no pasa por el tramo cerrado? Gracias.

Aventura't 07.07.2017

Hola Monicaaaa, la ruta no pasa pel recinte de pagament de Sant Miquel del Fai, en principi no tindries que tenir cap problema. Que vagi molt bé!

• manuelmp 07.12.2018

Hola, he intentado hacer la ruta esta semana y me ha sido imposible cruzar el río, tanto por donde dice el track como por otro punto mas adelante. El río va a tope.
    También, he visto un poco peligroso el paso que hay en la antigua central eléctrica a la hora de seguir adelante. Hay un tablero de menos de un palmo de ancho para cruzar la canal y la roca del otro lado esta mojada y puede resbalar, así que cuidado en ese punto.
    Es una lástima, la ruta tenía muy buena pinta, me quedé con las ganas.
    Saludos.

Aventura't 07.12.2018

Hola manuelmp, lamento que no hagis completat la ruta. Aquest riu practicament tot l'any va sec, jo e passat 3-4 vegades i mai e tingut problemes. Amb tot, si portès aigua em descalçaria per creuar-lo i continuaria (no entenc tant problema en aquest pas, pensa que passa un GR). En el pas que esmentes de la vella central val a dir que el pas ès OPCIONAL per arribar als gorgs del Manelet i de la Bauma Rosa, així que si no es vol passar es pot continuar la ruta sense problemes (aquest tram el tens explicat al detall en la Crònica). En referència a aquest ùltim tram també dir-te que a l'hivern és normal que estigui humit, si vas a la primavera, a l'estiu o a la tardor en general no trobaràs problemes per passar i gaudir dels bonics gorgs si ets una persona habituada a fer senderisme.
    Salut i muntanya!

• Фото Bertaloop

Bertaloop 03.03.2019

Hem fet la ruta dos cops amb una petita variant i ens encanta. És cert q el riu porta una mica de aigua i cal mirar bé com creuar-lo, però es pot fer sense cap tipus de problema. Moltes gràcies per compartir-la!

Aventura't 03.03.2019

Hola Bertaloop, gràcies a tú per deixar el teu comentari i valoració, salut i muntanya!

• Фото alex2506mariscal

alex2506mariscal 10.03.2019

10/03 /19... 11 personas

• Фото npv13

npv13 04.05.2019

Muy chula, con muy buenas vistas. Partes peligrosas de carretera, pero sin coches. Partes de mucha maleza como una selva pero camino bien marcado.
    Muy recomendable.

Aventura't 04.05.2019

Hola npv13, gràcies per deixar el teu comentari i valoració, salut i muntanya!

• Фото juanmariano1951

juanmariano1951 25.05.2019

Hola Aventura't! M'encanten les teves rutes, gràcies!! Voldría fer aquesta ruta demà, però el parc va està tancar durant un temps: saps si ha tornat a obrir?

Aventura't 26.05.2019

Hola juanmariano1951, encara que estigui tancat no afecta per fer la ruta, que vagi bé la ruta!