1,8
3,6

Просмотрено 3686 раз(а), скачено 10 раз(а)

рядом с  Horská Kvilda, Plzeňský Kraj (Czechia)

Cesta na Výhledy patří na Horské Kvildě k lehkým procházkám, které se určitě vejdou do dvou hodin. Výhledy (Schrollenhaid) odedávna náležely k Horské Kvildě. Tak, jako má samotná Horská Kvilda v jistém smyslu extrémní podnebí nepříznivé pro zemědělství, tak mají Výhledy opačný charakter. Teplá jižní stráň, ze které studený vzduch stéká do údolí Hamerského potoka, poskytovala přece jenom lepší podmínky pro pěstování nenáročných zemědělských plodin a i nějaký ten ovocný strom. I zde byly podmínky pochopitelně svízelné, ale alespoň něco. Na leteckém snímku z brzy poválečné doby je ještě vidět, jak byly Výhledské louky rozparcelovány na drobná políčka horskokvildských majitelů. Políčka byla značně kamenitá v zadní části oddělena kamennými snosy, dosud zachovalými, dávajícími představu náročnosti zdejší zemědělské práce. Po vyhnání německy hovořícího obyvatelstva zůstala políčka ladem. Zčásti se z nich staly louky a pastviny, část zarostla lesem či náletovými dřevinami, část je podmáčená a místy zrašelinělá. Poučné je srovnání leteckých snímků z raně poválečné a poslední doby. Po skončení, resp. extenzifikaci hospodaření se Výhledské louky v některých částech staly velice zajímavé po stránce přírody, která zde ukazuje, do dokáže. Tak zde vyskytuje celá řada vzácných a chráněných druhů rostlin a kamenné snosy, zarůstající dnes již vzrostlými stromy, se staly krásnými krajinnými prvky. Za pěkného počasí zde jsou krásné výhledy na Velký i Malý Roklan a nepřehlédnutelný je odsud velice majestátný vrch Antýgl, tyčící se na druhé straně Hamerského údolí. Naše trasa si klade za cíl provést návštěvníky celou touto lokalitou a seznámit je s procesem, kdy se příroda navrací na dříve obdělávané plochy.

Celková délka trasy je oběma směry 7,2 km. Vyjdeme z parkoviště na Horské Kvildě a nezbyde nám nic jiného, nežli po silnici dojít na severozápadní konec obce (směr Zhůří, Rejštejn), kde u hájovny s parohy nalezneme odbočující lesní cestu. Dáme se po ní a po necelém kilometru přijdeme na rozcestí, kde budeme sledovat lepší cestu vedoucí spíše doprava. Po dalších několika stech metrech vyjdeme na Výhledských loukách. Projdeme kolem chaty - rekreačního objektu plzeňského magistrátu (necháme po pravé straně) a pokračujeme do zadní části, kde se u lesa dáme nalevo tak, abychom z mírného kopce došli k poslední zadní chalupě na Výhledech. Kolem ní, resp. dřevěné ohrady ohraničující její pozemek, vede zprvu vyšlapaná, posléze vozová cesta zpět a kolem další chalupy se vrací, vychází z Výhledských luk a na výše zmíněném rozcestí se připojuje na přístupovou cestu. Není třeba se však vracet stejnou cestou zpět. Po asi 200 m ještě předtím, než cesta začne stoupat, uvidíme nenápadnou odbočku doprava. Dáme-li se po ní, přijdeme k Hamerskému potoku, který přejdeme a po krátkém stoupání kolem ohrady skotu odbočíme na asfaltovou silničku doleva. Ta nás dovede zpět na parkoviště.