Скачать

15 м
10,57 км

Просмотрено 2727 раз, скачано 103 раз

рядом с Schuurhoven, Flanders (Belgique)

Wandeling in Malle (Westmalle), gemaakt en beschreven door Toerisme Malle. De naam werd ontleend aan de steenbakkerijen en de aanverwante bezigheden. Een "tichelgat" was eertijds een synoniem voor "kleiput". En of er klei gewonnen werd! In het eerste gedeelte van de wandeling zien we de oude kleiputten overvloedig links en rechts van ons pad. Sommige van die voormalige kleiputten zijn nu gewoon landbouwgronden, andere werden pareltjes van natuurgebieden. We zien het allemaal. In het tweede deel gaan we op zoek naar het kasteel van Westmalle. In de winter, als alle blad van de bomen is, kunnen we er een glimp van opvangen, maar in de zomer zit het goed verscholen in het groen.
Kortom: het Tichelgatpad is een aanbevolen wandeling, een "k(l)eileuke wandeling" zoals Toerisme Malle haar zelf samenvat en dat is niet gelogen.
Wel waterdichte schoenen aantrekken in natte perioden want er wordt vaak gewandeld over trage wegen. En een verrekijker hoort ook thuis in je bagage, want watervogels ga je in overvloed zien.
Парковка

Start- en aankomstplaats

De Oude Molenstraat ter hoogte van de begraafplaats is de ideale plek om de auto achter te laten en aan deze wandeling te beginnen. Coördinaten voor de GPS: N51.3062, E004.6877.

Kleiwinning

Ook vandaag is de kleiwinning nog erg belangrijk in de streek.

Klokkeven

Het valt niet zo op door de weelderige begroeiing, maar rechts van ons ligt het Klokkeven, beschermd natuurgebied sinds 1993. In wezen in het een oude kleigroeve rond een oorspronkelijk heidevennetje.

Озеро

De Volharding

De Volharding is een natuurgebied op grondgebied van de gemeenten Rijkevorsel, Brecht en Malle. Het is 68 ha groot en slechts deels toegankelijk. Oorspronkelijk was het een aaneenschakeling van kleiputten. In een aanpalende viskwekerij wordt snoek, kroeskarper en winde gekweekt die nadien uitgezet wordt in heel Vlaanderen. De Volharding wordt beheerd door het Agentschap voor Natuur en Bos.

Место наблюдения за птицами

Verrekijker nodig

Op en rond de waterplassen die nu links en rechts van ons liggen, valt er altijd wat te zien. Vogels in overvloed in vrijwel elk seizoen.

Infobord

Памятник

Kasteel van Westmalle

Al in 1100 is er sprake van een grote hoeve op deze plaats, maar het is pas in 1561 dat er een echt kasteel gebouwd wordt. Er zijn in de loop van de eeuwen wel verbouwingen gedaan, maar het algemene uitzicht is tot op heden nog goed bewaard. Het kasteel is niet toegankelijk en wordt bewoond door de erfgenamen van wijlen baron Jacques van der Straten Waillet.

2 комментариев

• Фото Bjorn Rombouts

Bjorn Rombouts 23 окт. 2020 г.

Я был на этом маршруте  проверенный  Посмотреть еще

Mooie wandeling

• Фото Nidonk

Nidonk 23 окт. 2020 г.

Dankjewel

Вы можете или этот маршрут