Rigarpa

Время  3 часов 53 минут

Координаты 1100

Загружено 20 октября 2018 г.

Записано октября 2018

2,7
5,32 км

Просмотрено 694 раз, скачано 46 раз

рядом с Llorts, Ordino (Andorra)

Aquesta passejada s’inicia al poble de Llorts un dels vuit que conformen la parròquia d’Ordino i que ens permet descobrir una pineda de pi roig amb arbres de capçada gran i diàmetre considerable.
Aquest recorregut poc freqüentat ens porta fins les bordes de Sedornet, un lloc molt poc conegut i que recorda l’activitat dels pastors a Andorra.
Podem visitar també les mines de Llorts testimoni de treballs d’explotació de noves mineralitzacions realitzades durant l’última fase de la siderúrgia a Andorra (primera meitat del segle XIX).
Entre els segles XVII i XIX, l’obaga de Llorts va ser una de les zones d’extracció del mineral de ferro.
Descripció de la ruta:
Iniciem la ruta en el poble de Llorts, només entrar al poble venint d’Ordino sobre nostre tenim un aparcament al costat de l’església de Sant Semi de Llorts tot pujant pel carrer de l’Angonella hi trobarem un rètol. Prenem el camí de l’esquerra.
Passarem per sobre l’aparcament tot creuant un pont sobre el riu Angonella que baixa amb un bon cabal format multitud de petits salts d’aigua.
Anirem pujant per l’esquerra en sentit de contracorrent fins que arribarem a una cruïlla on tenim un pal indicador. Anem a la dreta pel Camí del Roc del Castell i tornarem pel Camí de les Bordes de Sedornet.
Seguim pujant pel costat del riu gaudint del continus salts d’aigua tot arribant a una passarel·la formada per dos troncs plens de molsa creuant un petit rierol paral·lel al riu. Trobarem cercles grocs al final del pont i en una roca que són els que anirem seguint durant la ruta.
Pugem al costat d’un mur de pedra seca i quan s’acaba ens separem del riu cap a l’esquerra passant per un altre petit pont de troncs. Enfilem el corriol rectes sense desviar-nos, (trobem un cercle grog en una pedra al costat d’un arbre inclinat). El corriol passa a der un pas per sobre de l’herba i trobem tot seguit restes de murs de pedra seca mig tapats per l’herba i les falgueres.
Arribarem a un pedregar, pugem cap a la dreta fent alguna ziga-zaga pel mateix, tornant a trobar el corriol i que ziga-zaga rere ziga-zaga seguirem en constant pujada durant bastanta estona.
Al final, el bosc fa una clariana i a l’esquerra veiem un turó rocós que és el Roc del Castell (1924m).
Un cop gaudit del paisatge que tenim en front, el Pic de Casamaya (2742m), una mica enfarinat de neu i a la dreta tota la Vall d’Ordino amb el poble d’Ordino al fons, seguim cal a la dreta deixant el Roc del Castell a la nostre esquena.
Prenem el corriol arribant a l punt més alt del nostre itinerari, on ja començarà la baixada cap a les Bordes de Sedornet.
Al cap d’una bona estona fent ziga-zaga per baixar arribarem a un encreuament amb el camí de les Bordes de Sedornet que seguirem a la dreta i tot seguit trobem un pal indicador que seguirem a l’esquerra en direcció a Llorts.
Al cap de poc veurem una casa dalt d’un pla que és la primera de les bordes que trobarem força seguides quan tornem a entrar en el bosc.
Les bordes són unes construccions rurals de pedra i fusta, habitualment edificades a una certa altura per aprofitar les pastures i que es feia servir antigament a la planta baixa per guardar el bestiar i a l’alta per guardar les eines de conreu i el farratge. Són construccions habituals en els Pirineus, Pallars, Andorra i Val d’Aran dedicades a la ramaderia en contrast de les Masies Catalanes que normalment es estan dedicades al conreu de la terra. Moltes bordes degut a la decadència de la ramaderia varen ser abandonades, essent algunes d’elles reconstruïdes i transformades en habitatges.
Un cop fet aquest aclariment sobre els bordes, continuem amb l’itinerari.
Un cop hem entrat un altre cop en el bosc anem perdent alçada per entre mig d’un bosc molt humit i ombrívol i tot sovint compartim el camí en tram inundats per petits corrents d’aigua que baixa per tot arreu. En quant a la vegetació veurem com el bosc canvia perdent terreny el pi roig que fins ara trobàvem per falgueres, roures de fulla gran i faigs entre d’altres.
Finalment arribarem a la cruïlla on abans hem anat a la dreta i ara tancant la circular girem també a la creta desfent el camí a la bora del riu Angonella fins a Llorts.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Este paseo se inicia en el pueblo de Llorts uno de los ocho que conforman la parroquia de Ordino y que nos permite descubrir un pinar de pino rojo con árboles de copa grande y diámetro considerable.
Este recorrido poco frecuentado nos lleva hasta las bordas de Sedornet, un lugar muy poco conocido y que recuerda la actividad de los pastores en Andorra.
Podemos visitar también las minas de Llorts testimonio de trabajos de explotación de nuevas mineralizaciones realizadas durante la última fase de la siderurgia en Andorra (primera mitad del siglo XIX).
Entre los siglos XVII y XIX, la umbría de Llorts fue una de las zonas de extracción del mineral de hierro.
Descripción de la ruta:
Iniciamos la ruta en el pueblo de Llorts, sólo entrar en el pueblo viniendo de Ordino sobre nuestro tenemos un aparcamiento junto a la iglesia de San Semi de Llorts subiendo por la calle de la Angonella encontraremos un letrero. Tomamos el camino de la izquierda.
Pasaremos por encima del aparcamiento cruzando un puente sobre el río Angonella que baja con un buen caudal formado multitud de pequeños saltos de agua.
Iremos subiendo por la izquierda en sentido de contracorriente hasta que llegaremos a un cruce donde tenemos un poste indicador. Vamos a la derecha por el Camino del Roc del Castell y volveremos por el Camino de las Bordes de Sedornet.
Seguimos subiendo por el lado del río disfrutando de continuos saltos de agua llegando a una pasarela formada por dos troncos llenos de musgo cruzando un pequeño arroyo paralelo al río. Encontraremos círculos amarillos al final del puente y en una roca que son los que seguiremos durante la ruta.
Subimos al lado de un muro de piedra seca y cuando se termina en separamos del río hacia la izquierda pasando por otro pequeño puente de troncos. Enfilamos el sendero rectos sin desviarnos, (encontramos un círculo amarillo en una piedra junto a un árbol inclinado). El sendero pasa a der un paso por encima de la hierba y encontramos a continuación restos de muros de piedra seca medio tapados por la hierba y los helechos.
Llegaremos a un pedregal, subimos hacia la derecha haciendo zig-zag por el mismo volvemos a encontrar el sendero en constante subida. Al final, el bosque hace un claro y a la izquierda vemos un cerro rocoso que es el Roc del Castell (1924m).
Una vez disfrutado del paisaje que tenemos en frente, el Pico de Casamaya (2742m), un poco enharinado por la nieve y a la derecha todo el Valle de Ordino con el pueblo de Ordino el fondo, seguimos hacia la derecha dejando el Roc del Castell a nuestra espalda.
Tomamos el sendero llegando al punto más alto de nuestro itinerario, donde ya comenzará la bajada hacia las Bordes de Sedornet.

Baixada a les bordes de Sedornet

Bordes de Sedornet

Bordes de Sedornet i entrada al bosc

Camí Roc del Castell

Roc del Castell

2 комментариев

• Elsargan 02.11.2018

Я был на этом маршруте  Посмотреть еще

Bien explicado y fácil de encontrar.

• Фото Rigarpa

Rigarpa 15.11.2018

Cert Elsagran, magnífic entorn

Вы можете или этот маршрут