RODAMÓN

Uploaded 1 июня 2017 г.

Recorded мая 2017

-37 m

Просмотрено 414 раз(а), скачено 20 раз(а)

рядом с El Grao, Valencia (España)

Ruta de 4 dies, des de la Platja del Grau de Castelló fins a Sant Joan passant pel cim del Penyagolosa.

La idea era anar des de la platja fins al Cim del Penyagolosa seguint el Gr. 33. Finalment així ha estat, encara que per diverses qüestions com l'allotjament, fer el camí més llarg i atractiu, etc., el recorregut no segueix sempre aquest Gr.
Així a l'altura del Pou de Mollet vaig abandonar aquest camí per a dirigir-me a Vilafamés. Aquest desviament crec que val la pena, ja que aquesta població és realment interessant i a més a més allarga la ruta, el que era el meu objetiu. Des d'aquest poble vaig tornar a buscar el Gr. 33, empalmant amb ell uns quilòmetres abans de la Bassa de les Oronetes.
També l'últim dia vaig deixar el camí al Pla de la Creu i vaig seguir la pista que porta per la Banyadera fins al Corralico. Aquí es troba l'inici del sender que puja al cim, i una vegada ja vaig pujar i baixar vaig seguir la pista fins al Mas de la Cambreta. Des d'allí vaig baixar per la Font de la Cambreta i el Barranc Obscur fins a Sant Joan de Penyagolosa. Aquest desviament completa la ruta del dia que d'altra forma seria molt curta i permet aconseguir l'objectiu, pujar al cim des de la mar.

Encara que la informació diu que la ruta està feta al Maig en realitat vaig caminar entre els dies 21 i 24 de març de 2017.

Aquest son els temps i distancies prou aproximats de cada dia:

-Platja del Pinar, Grau de Castelló - Vilafamés: 29,5 km, 804 m de desnivell positiu i 486 de negatiu.

-Vilafamés - Les Useres: 19,01 km, 512 m de desnivell positiu i 479 de negatiu.

-Les Useres - Xodos: 19,28 km, 1193 m de desnivell positiu i 564 de negatiu.

-Xodos - Sant Joan: 16 km, 869m de desnivell positiu i 689 de negatiu.

En la meua opinió aquest recorregut té gran quantitat d'atractius i això el fa mereixedor d'un cert grau de tranquil·litat per a recórrer-lo. Així el temps dependrà de cada un, encara que Jo cada dia començava a caminar al voltant de les 9 del matí a un pas constant però pausat i cap a les 16:30 ja estava al final de l'etapa. Això inclou per descomptat, parades a menjar, fotos, contemplar el paisatge, etc. Com es pot veure sense pressa.

Ja sé que cada any una carrera, la MIM, que surt de Castelló segueix aquest camí. Jo mateix fa anys que la vaig fer i és per això que tenia ganes de repetir el recorregut, però aquesta vegada en molta més tranquil·litat. L'objectiu, gaudir del paisatge, la vegetació, la història, la soledat i per què no el menjar.

El fet d'eixir de la platja és un capritx, ja que el recorregut des del Grau fins a l'inici del sender no és especialment interessant, encara que afegeix un major contrast a la diversitat de paisatges que travessarem. Aquest seran de tota mena: platja, urbans, poblacions xicotetes, masos perduts i habitats, ermites així com zones de conreus o de muntanya on de vegades predominen els matolls i altres són més boscoses. De tant en tant anirem trobant-se el perfil del Penyagolosa que ens anirà servint de guia i ens indicara el nostre objectiu.

En el recorregut caminem per tota classe de camins, siguen de terra o asfaltats, senders, algun tram de carretera poc transitada, etc.
També passem una pedrera, barrancs, alguns bassals, conreus d'ametllers, oliveres, garrofers, cirerers...

Com es pot endevinar la vegetació inclou una gran diversitat. Als conreus ja mencionats cal afegir tota la diversitat de matolls imaginable, romaní, timó, argilaga, estepes, llentiscles... i també gran quantitat d'altres espècies arbòries tan típiques de la mediterrània. L'omnipresent pi que anirà canviant segons guanyem altura. Al principi el més comú pi blanc i després el negre el roig, etc. Els ginebres i les coscolles van apareixent segons avancem així com la savina negra i les alzines o carrasques.
D'especial interés seria l'últim tram, diga'm d'ençà que passem Sant Miquel de les Torrocelles. Des d'aquí segons anem pujant el canvi es fa més evident i quan arribem a Xodos la vegetació i paisatge han canviat per complet ja que som per dalt dels 1000 m. Passat Xodos no serà difícil veure grévols, també podrem trobar roures, aurons i cap al Barranc Fosc algun teix i altres especies que més avall són desconegudes.

També val la pena comentar els pobles pels quals passem. Segur que aquest camí es pot fer en menys dies i sense allotjar-se tantes nits però si decidim passar almenys una nit a cada poble, gaudirem d'un atractiu afegit a l'itinerari.

Vilafamés és un poble preciós amb un castell, una església i un nucli urbà antic que mereix una bona i tranquil·la passejada Així com el seu Museu d'art contemporani tan poc usual a poblacions d'aquestes característiques.

Les Useres, un poble més humil però que té un encant inqüestionable, amb els seus carrerons i el campanar que surt d'entre les cases com un míssil.
També els famosos, i que per a molts poden donar sentit a aquest camí, Peregrins de Les Useres. Jo no parlaré d'aquest tema, donat que ni el conec molt ni crec ser persona adequada per aquests assumptes. Qui vulga informació sense dubte podrà trobar-la amb facilitat, entre altres llocs al mateix recorregut on anem trobant diferents panells on se'ns dóna informació d'aquest esdeveniment que es repeteix cada any a finals d'Abril des de fa una bona pila d'anys.
El que sí que puc recomanar és tastar els vins que es fan a aquesta població i que ens ajudaran a sentir d'una altra manera el sabor d'aquestes terres.

Després de Les Useres trobem Sant Miquel de les Torrocelles un castell i ermita que pareix datar d'època musulmana, encara que avui el més evident és l'ermita. Serà un bon lloc on fer una parada i on trobem uns porxos on aixoplugar-se, siga del sol o de l'aigua i gaudir de la seua curiosa arquitectura i de la fantàstica i venerable olivera que trobem al seu pati.

I finalment Xodos, un altre poblet enfilat a una mola i que es troba a una altura de 1063 m. Aquí val la pena recórrer els seus carrerons i descobrir la preciosa entrada porticada a l'església que també ens porta fins a les restes de les antigues muralles i una torre d'època àrab.
Aquí jo no em perdria el Tombet, fantàstic guisat de corder típic de la zona.

Des del Cim del Penyagolosa, si el temps ens ho permet, podrem veure el nostre itinerari amb Xodos a la nostra esquerra i la mar al fons. En el meu cas el dia en què vaig pujar, la recent nevada i els núvols no permetien una bona vista cap a la costa, encara que no per això perdia la seua bellesa.

Sant Joan de Penyagolosa també és un lloc ple de misteri i encant. L'ermitori que es troba al Parc Natural està rodejat d'un paisatge boscos i amb moltes possibilitats per continuar, si encara queden ganes. És el punt on es troben dos interessants GR. El 33 que nosaltres hem seguit i el Gr. 7 que per parlar tan sols de la Comunitat Valenciana la travessa de Nord a Sud o De Sud a Nord. Si el seguim cap al Sud, ens portara en una etapa a Vilafermosa del Riu. I si el seguim cap al Nord en uns 10 km a Vistabella. També tenim la Serra de la Batalla a prop així com altres alternatives de les quals ens podrem informar en el Centre d'Interpretació del Parc Natural del Penyagolosa que allí es troba.

També podrem, en cas de ser cap de setmana, allotjar-nos o menjar a l'ermitori on hi ha un restaurant, un dormitori i habitacions on dormir. Aquí una bona torrada de carn i embotit una botella de vi i un cremaet, especialitat de la casa que no porta café, ens serviran de fantàstic punt final d'aquesta ruta.

En cas de ser un dia faener hi ha una part oberta que ens pot servir de refugi.

Si no disposem de vehicle per tornar a Castelló, podrem seguir fins a Vistabella, siga per el Gr.7 o per la pista de la Solana, qualsevol itinerari són uns 10 km molt fàcils de seguir. Aquí tots els matins molt prompte, excepte diumenges crec, ix un autobús que ens baixa fins a Castelló.
Oliveres utilitzades per a caçar.
Tornem al Gr 33.
Aquí comencem la pujada al Cim.

• Фото josegrao

josegrao 15.04.2018

Esta ruta la tengo en mente hace tiempo algún día me decidiré.