Время  6 часов одна минута

Координаты 1446

Загружено 7 сентября 2017 г.

Записано августа 2017

3,0
6,08 км

Просмотрено 3005 раз, скачано 143 раз

рядом с Vaqueira-Beret, Catalunya (España)

Estany Pudo o de Muntanyó des de la carretera de la Bonaigua [amb nens]
David Soler, agost 2017

En aquesta ocasió ens endinsem al massís de Marimanya, una àrea de grans possibilitats excursionistes, però encara poc coneguda si es compara amb altres sectors veïns del Pallars i l’Aran. Com que anem amb nens de 8-9 anys, planifiquem una ruta sense grans dificultats tècniques però un cert desnivell acumulat que, tanmateix, en condicions estivals no implica dificultats remarcable si els petits ja tenen certa experiència en senderisme. L’estany Pudo (o de Muntanyó, segons els mapes) és una autèntica joia amagada que recompensa sobradament l’esforç.

El punt d’inici és una reduïda esplanada al costat de la carretera C-28 del port de la Bonaigua, entre els punts quilomètrics 47 i 48 (waypoint 01, cota 2037 m). Està una mica més amunt dels aparcaments de la Peülla si es puja per la vessant pallaresa. Des de la carretera, cal enfilar-se a un petit llom herbós en direcció nord-oest, i al seu capdamunt ja veurem un sender que gira a la dreta i comença a pujar decididament cap al nord-est. Aquest primer tram de la pujada remunta la Solana de Boscàs, un tram feixuc que ràpidament guanya alçada a través de corriols que s’entrellacen entre clapes d’arbustos, fent alguna ziga-zaga. Als 30 minuts arribem a un primer replà de petites dimensions a la cota 2150 m. Aquí va virant cap a l’esquerra, remunta un petit esgraó rocós i després s’adreça de nou cap a la dreta. El camí costa una mica de seguir en alguns punts, perquè no hi ha gaires fites ni marques, però en general es va trobant una traça relativament clara. Superem un segon replà als 2200 m i arribem a un altre on, a la dreta i enclotada sota nostre, veurem la petita Bassa de Boscàs. Presenta un perímetre circular quasi perfecte, i la clapa de vegetació aquàtica que té al mig li confereix un aspecte més aviat anul·lar. Hem entrat en terreny calcari, i probablement la bassa ocupi el centre d’una dolina càrstica.

El sender continua fent un curt flanqueig, amb dues traces paral·leles. Nosaltres seguim per la de dalt, que al cap de poc fa un gir a l’esquerra. Com que no estem molt segurs de la direcció a seguir, fem una parada (wp 02, 1h 05min de caminada efectiva, 2270 m) . A la dreta, davant nostre i a l’altre costat de la petita vall per on pugem, hi ha un promontori calcari, per l’esquerra del qual puja el camí cap al coll de l’Estany Pudo. Seria la ruta més curta per arribar a l’estany. Però com que fa molt bon dia i anem bé d’ànims, optem per continuar pel camí que duem, fent així una mica més de volta. Aquest sender, tot virant al nord-oest, enfila una coma que en podríem dir de Cigalera perquè ascendeix sota els contraforts del Tuc de Cigalera, tot travessant la zona baixa d’algunes tarteres. Superat el tram pedregós arribem a una zona herbada, on hi ha la primera de les basses de Muntanyó (wp 03, 1h 30min, 2368 m). Aquí ja no es veu camí. A la nostra esquerra queda la Collada del Muntanyó, al davant el Cap del Muntanyó d’Àrreu, i sota seu veiem un refugi de color blanc, possiblement de pastors. No veiem l’estany Pudo, així que m’enfilo cap als bonys que hi ha cap a la dreta, des d’on sí que es veu, tot i que força més avall d’on ens trobem. Torno enrere, ens reagrupem i iniciem la baixada tot cercant la millor traça pels fondals que hi davallen. Tram gens complicat en sec, encara que algun lloc és una mica més pendent però si es va amb compte, cap problema. Aquest “fora de camí” acaba sent divertit per als més petits. Per fi arribem a l’Estany Pudo (wp 04, 2h 20 min, 2207 m).

Hem anat a parar al seu extrem sud, per on s’escola un regalim d’aigua que queda engolit per un embut càrstic mig colgat per un caos de blocs despresos des del penyal marmori adjacent. Aquesta és la única sortida d’aigua de l’estany, i déu n’hi do el cabal que en marxa. Formulem les nostres teories sobre cap on deu anar (una cova? un riu subterrani?) i per on sortirà (una font? la bassa de Boscàs?). Tot un misteri científic! A l’altre costat de l’estany, les vessants del Serrat de Garrabea són entapissades de tarteres blanquinoses a l’esquerra, i vermelloses a la dreta. Granit i esquist, respectivament. En la llunyania es sent algun xisclet de marmotes. El dia és esplèndid, així que dinem a la vora del llac, ens hi remullem els peus i fem una bona becaineta. Amb tot plegat ens hi passem gairebé dues hores.

Per a la tornada, voregem una mica la riba sud de l’estany i prenem a la dreta un camí evident que puja en direcció sud-oest per una vessant herbada. Malgrat que es desdibuixa en alguns punts, només cal anar guanyant alçada anant a buscar el pas natural que intuïm més amunt. En efecte, arribem al Coll de l’Estany Pudo (wp 05, 3h caminada efectiva, 2337 m). Continuant pel camí, ara més evident, baixem fins enllaçar amb l’itinerari de pujada a l’altura del wp 02. Només ens queda desfer el recorregut que hem fet a la vinguda. En total, l’excursió ha tingut una durada de 6 hores, de les quals unes 4 han estat de caminada i la resta de parades.
Парковка

2 комментариев

• Фото Yoli6

Yoli6 24.08.2020

Я был на этом маршруте  проверенный  Посмотреть еще

Aquesta ruta l’ha hem fet amb dos nens de 7 i 11 anys.... la pujada una mica dura però l’han fet com uns campions, arribar a l’Estany tot a estat tot un premi.

• Фото David Soler

David Soler 29.08.2020

Me n'alegro Yoli6. No és un recorregut fàcil per als petits, i als pares ens pot costar motivar-los, però un cop a l'estany val la pena haver fet l'esforç. Salutacions

Вы можете или этот маршрут