bayram kus

Время в движении  5 часов 39 минут

Время  7 часов 17 минут

Координаты 4101

Загружено 10 июня 2020 г.

Записано июня 2020

2 996 м
1 800 м
5,9
23,41 км

Просмотрено 172 раз, скачано 5 раз

рядом с Yaylaköy, Rize (Türkiye)

Hava durumunun netameli olmasından dolayı gidip-gitmeme konusunda yaşadığım kararsızlıktan sonra “İnceldiği yerden kopar!” diyerek hazırlanıp çıktım yola. Elevit yolu üzerinde önce bir karaca ardından yayla köyü içinde 3 küçük çengel boynuzlu dağ keçisi gördükten sonra Khaçivanag yol ayrımında aracımı park ettim ve başladım yürümeye. Bayramlıklarını giyinmiş pırıl pırıl parlayan komar çiçekleri eşliğinde eski ve güzel araç yolu üzerinden Khaçivanag’a ulaştım. Bu yayla hep hüzünlendirmiştir beni -Sanki hüzünlendirmeyeni varmış gibi-. Her köşesinden ustalık akan o taş evler metruk ve mahzun öylece dururlar. Ne emeklerle dümdüz kesilmiş o güzelim kınalı kayalarla örülmüş kadim duvarlar, bu kültürün sonu böyle mi olacaktı, diye düşündürürler... Yaylaya ulaştığımda ufak bir kepçenin yol çalışması yaptığını görmemle moralimin bozulmaması için buradaki dinlencemi fazla uzatmadan yaylanın hemen arkasından yükselen aşıta doğru vurdum bacaklarımı. Çok dik ve kara çehreli bulutlar dolayısıyla biraz da huzursuz bir tırmanışla aşıtın zirvesine ulaştım. Haziran ayı olması dolayısıyla bu irtifada karlar henüz kalkmamıştı. Elimde buz kazması çantamda da kramponlarım vardı. Lakin kramponları kullanmadan kazma yardımıyla Karmik (Cofk/Yıldızlı) Gölü’ne doğru inişe geçtim. Bulutlar kuzey ve batı tarafında gittikçe kararıyor yer yer gök gürlüyordu. Yağmur değil ama yıldırım riskinden endişe ediyordum, karla işim bittikten sonra elimdeki metal kazmayı sonra gelip almak üzere bir yere gömmeyi düşündüm. Ama indikçe bundan da vazgeçtim. Karmik Gölü ayna gibi olmasa da durgun sayılırdı. Birkaç fotoğraf çekip inişe devam ettim. Gölün yakınlarında hayatımda gördüğüm en güzel kaynak suyunu gördüm. Doğal yollarla üçgen şeklinde kırılmış bir taşın altından gür bir su yüzeye çıkıyordu. Kana kana hem seyrettim hem içtim! İnişe devam ederek Karmik Yaylası’na ulaştım. Aylak aylak otlanan ineklerle sohbet ederek vadi boyunca dere ile birlikte aktım Trovit’e doğru. Yaylaya yaklaştığımda hava patladı. Yağmurluğumu giydim ve toprak kokusuyla adımlarıma devam ettim. İri damlalı sağanak da çok sürmeden sesini soluğunu kesti. Nafkar Düzü aşağıda belirdiğinde uzaktan bir çoban köpeği havlamaya başladı. Düze yaklaştım ve yolun ilk virajında dev bir Sivaslı “Vov Vov Vov” diye diye üstüme gelmeye başladı:

-Aferin oğlum, işte böyle koru sürünü, gel sana ekmek vereyim.
-Vov Vov Vov (“bana sökmez” demek istiyor.)
-Hımm. Demek kabadayısın, iyi bakalım. Hoop! Üstüme gelme fena olur!
-Hırr. Vov Vov Vov!
- O ne biçim havlama lan!
-Vov vov vov!
-Geçirmeyecek misin buradan beni? -Hırr! Vov vov! Hırrr vov!
-Üstüme gelme dedim. Uzak dur!
-(Yerden taş alıp atar gibi yaptım) Ulan başlarım kabadayılığına, sie, itoğlu it!
-Eyk Eyk Vov eyk!
-Ha şöyle.

Bu bölgede özellikle yaz aylarında çoban köpekleri korkutucu olabilir. Benim başıma gelen durum gibi istisnalar haricinde genellikle uzaktan havlasalar da yakına geldiklerinde şapşal şapşal kuyruk sallarlar. Çoban köpeklerinde dikkat edilecek şey korudukları hayvanlara el kol yapmamak, onlardan uzak durmaktır. Ayrıca havlayan köpek gerçekten ısırmaz. Havlaya havlaya üstümüze gelse de olduğumuz yerde durduğumuz takdirde 5-10 metre önümüzde durup havlayacaktır. Kaçarsak kovalayıp ısırabilir bunun için kaçmamalı, üstümüze gelirse biz üstüne gitmeliyiz. Isıracak olan köpek hedefine havlamadan hızlı bir şekilde ilerler. Kaçamazsınız. Köpek saldırılarında kaçmak çare değildir. Isıracaksa kaçmayıp mücadele etmeli, ısırmayacaksa da korkmadığınızı göstermelisiniz. Bu durumu çocukluğumdan beri bildiğim için telaş yapmadan geçip gittim. Arkamdan tekrar geldi, buz kazmasını kaldırıp “Yettin artık.” diyerek üstüne tekrar yürüdüm. Yine kaçtı. Köpeğin sahibi çoban telaşla karşı tepeden inip yolda beni karşıladı. Kusura bakma falan derken biraz sohbet ettik. Çobandan ayrılıp güzelim Karunç’un birkaç fotoğrafını çektikten sonra tekrar Elevit’e doğru inip yürüyüşümü bitirdim. Sert karlı bölgelerin olduğu bir parkur olduğundan dağ ayakkabılarımı tercih etmiştim. Yürüyüş sonlarındaki iniş etabında sert tabanlar ayak baş parmaklarımı ve dizlerimi ağrıttı. Onun dışında gayet keyifli ve rahatlatıcı bir yürüyüştü.