Время  2 часов 22 минут

Recorded июля 2016

2,1
4,3

Просмотрено 2050 раз(а), скачено 93 раз(а)

рядом с Santa Maria de Martorelles, Catalunya (España)

Castell de Sant Miquel, o de Montornès, o de Vallromanes i Poblat ibèric del Turó de Sant Miquel, des de Can Girona, Santa Maria de Martorelles.

"Era una edificació de grans dimensions amb muralles que en alguns punts aprofitaven les parets de roca natural. Avui només en queda dempeus una meitat de la torre circular de l’homenatge i trossos de murs. El castell es compon d'una torre circular i d'un recinte que envolta tot el cim del turó. La torre, de la qual només se'n conserva el sector septentrional, té un diàmetre interior de 3,4 m i un gruix de mur de 2,2 m. A una alçada d'uns 3,8 m hi havia una falsa cúpula. La torre devia ésser molt més alta però només s'han conservat uns 2 m. A nivell de primer pis s'endevina l'arrencada de l'arc de la porta (dues dovelles petites). Per les seves característiques fa pensar en un edifici de l'any 1000."

ACCÉS: Aparquem al costat Escola Viver Castell de Sant Foix. C. Cami de Girona (Santa Maria de Martorelles).

RECORREGUT: C. Cami de Girona - Punto BTT Galzeran - Bassa de Can Girona - Bifurcació dreta: Torrent de Can Gurri - Font de la Mercè - Bifurcació: esquerra (deixem el Pal ind GR 97.3) - Font de Can Sant Pere (natural, no raja) - Mina de Can Barbeta - Ruines de Can Barbeta - Coll de Can Corbera: Solell ("ruta del castell i el piblat ibèric") - Coll de Can Corbera- can corbera. O.3m "Obaga del castell. Accés al castell 1km": camií entre presseguers, figueres, oliveres, pins.. Cim del Castell de Sant Miquel i Poblat ibèric, es veu el mar.

Tornada per corriol paral.lel fins el Coll de Can Corbera: Solell - Gorg de Can Ros (corriol en ombra molt maco) - Desviació - Zona acampada CAN GIRONA (Acces restringit lleure) - FONT DEL RACÓ (seca), baixant unes escales cap el torrent. Hi ha una caseta amb aixetes a la clariana (no ragen) - C. Cami de Girona i fi de la ruta.

*************************************
CURIOSITATS:
* "El CASTELL DE MONTORNÈS, de SANT MIQUEL o de VALLROMANES és una fortificació medieval que hi ha a la part oriental del terme de Vallromanes, al límit del terme de Montornès del Vallès, al cim d'un turó; (la línia divisòria dalt el turó assenyala que les ruïnes del castell són del municipi de Vallromanes, mentre que les de la Capella de Sant Miquel corresponen a Montornès). Des del castell s'albira tota la plana del Vallès Oriental. La primera notícia escrita del castell de Montornès data del 1108 amb motiu d'un testament sacramental de Bernat Ramon jurat a l'altar de sant Sadurní màrtir (patró de la parròquia de Montornès), on deixa a la seva filla Estefania l'esmentat castell. El llinatge dels Montornès apareix per primera vegada el 1157 quan Pere de Montornès llega el castell al seu germà Guillem. El 1172 senyorejava la fortalesa Guillem de Bell-lloc. El 1189 Guillem de Sant Martí en les seves deixes testamentàries concedeix a Guillem Ramon la facultat de defensar el castell. Al final del s. XII el llinatge dels Montornès s'havia emparentat amb la família cognominada Santa Coloma. El terratrèmol del 25 de maig de 1448, tingué l'epicentre entre Cardedeu i Llinars del Vallès. La magnitud s'ha determinat que va ser de grau VIII, amb danys àmpliament distribuïts i causà moltes morts. Entre els danys documentats hi apareix el castell de Montornès. El castell de Sant Miquel de Montornès romangué en possessió dels Montornès fins al 1621, que passà als Taverner, que esdevingueren a la fi d'aquest segle comtes de Darnius. El 1632 Vallromanes i Montornès formaven una batllia (al segle XIX aquests pobles constituïen un sol municipi, fins que Vallromanes se'n separà a la primeria del segle XX). A uns 7 m de ponent de la torre hi ha restes d'un mur de 90 cm. A uns 25 m de la torre, cap al nord, es troben les restes d'una construcció de planta rectangular que inclou un mur de tancament corb d'un gruix de 120 cm construït amb carreus semblants als de la torre. És possible que aquestes construccions fossin afegides a la torre durant el s. XI." (Viquipèdia)

* "El POBLAT IBÈRIC DEL TURÓ DE SANT MIQUEL es troba al Parc de la Serralada Litoral, concretament a Montornès del Vallès (el Vallès Oriental). En aquest turó (on ara hi ha les restes del Castell de Sant Miquel) hi havia anteriorment un assentament ibèric dels segles III i II aC, del qual va desaparèixer una bona part en construir-se el castell. En cotes inferiors i escampats pel mig del bosc, queden vestigis d'estances, murs i fonaments. La resta més evident és un fragment de muralla, on es considera que hi havia una porta d'entrada. Aquest mur és al final de l'esplanada on s'acaba la pista que puja des del coll de Corbera (el corriol que puja des d'aquest coll cap al castell li passa just per damunt). Si entrem dins del bosc, hi trobarem altres rastres de parets i cantonades. Les excavacions fetes els anys 1963 i 1964 van descobrir abundants restes de material domèstic i d'eines agrícoles que han permès datar l'ocupació del poblat entre els anys 250 i 100 aC. Restes importants d'incendi fan suposar que va ser atacat i destruït, i va quedar abandonat. No s'ha establert l'extensió del poblat a causa de l'espessa vegetació, però hom pensa que era important i que encara queda molt per descobrir.[1] Segons alguns autors, des d'aquest poblat s'assolia la màxima visibilitat pel que fa a terres interiors: ultra controlar gairebé tota la vall del Vallès al nord-est del Besòs i bona part de les muntanyes que ocupaven els poblats interiors (Les Maleses, Turó de Penjabocs, Turó de Can Gallemí i Turó de Castellruf), àrees ja cobertes des dels altres poblats, els habitants del Turó de Sant Miquel eren els únics que tenien visibilitat sobre les planes i muntanyes que s'estenien al seu oest i que abracen els actuals termes de Vilanova del Vallès, Vallromanes, la part superior de Vilassar de Dalt i, fins i tot, una part de Teià. Des del Turó de Sant Miquel es mantenien relacions d'intervisibilitat amb tots els poblats de la línia interior fins a arribar a Les Maleses. Així doncs, hom pot pensar que la funció defensiva d'aquest enclau consistia a controlar les terres de l'oest i advertir la resta de poblats dels eventuals perills que en provinguessin" (Viquipèdia)

C. Cami de Girona

причал

Punto BTT galzeran

Punto btg galzeran
панорама

Bassa de can girona

Bifurcació: dreta torrent de can gurri

Dreta

Font de la Mercè (raja)

Font de la Mercè

bifurcació: esquerra (deixem el GR 97.3 de la dreta)

Pal ind
фонтан

Font de Can Sant Pere (natural, no raja)

Fint de can sant pere. Natural, no raja
жилье

Mina de Can Barbeta

Ruines de Can Barbeta

Ruines d can barbeta
причал

Coll de Can Corbera - Solell (ruta del castell i el piblat ib)

Ckll de can corbeta - solell (ruta del castell i el piblat ib)

Coll de can corbeta- can corbera. O.3m obaga del castell. Acces al castell 1km

Ok ant

Desviacio

Zona acampada Can Girona. Acces restringit lleure

Zona acampada can girona. Acces restringit lleure