Время  один час 45 минут

Координаты 1285

Uploaded 19 ноября 2012 г.

Recorded апреля 2012

3,9
7,8

Просмотрено 3062 раз(а), скачено 34 раз(а)

рядом с Roda de Ter, Catalunya (España)

Comencem al centre de Roda de Ter, agafem el GR210 fins St Pere Savassona, després la pista fins Serrat del Castell. Baixem per un corriol guapíssim fins a Tavèrnoles. Planegem pel Camí Ral, també marcat com a camí de St Jaume fins a Roda de Ter.

"Savassona és un conjunt de riquesa natural i cultural que s’estén a banda i banda de la carretera, molt a prop del poble de Tavèrnoles. Savassona ens ofereix un viatge en el temps on l'herència dels avantpassats neolítics, íbers i medievals es pot observar en tres indrets: el castell del segle XVII, l'església romànica de Sant Pere i l’ermita de Sant Feliuet (una joia del preromànic català, envoltada de tombes antropomorfes i grans roques on s'hi practica l'escalada en bloc).

Al Pla de Savassona s’hi troba la Pedra del Sacrifici, el jaciment de més renom de Savassona. També s’hi troben els gravats rupestres de Savassona, un conjunt de gravats repartits en quatre pedres en aquest pla i el Dau que és un gran bloc de gres desprès del turó de Sant Feliuet, testimoni dels efectes de l’activitat erosiva i l’antiga presència humana.

El terme de Savassona és esmentat des del 890, i el castell des del 921. Des de molt aviat incloïa també tota la parròquia i actual terme de Sant Esteve de Tavèrnoles. El llinatge dels Savassona és conegut des d'Isarn, que el 990 actuava com a vicari o veguer del terme, el qual formava part dels dominis dels vescomtes d'Osona, convertits des del segle XI en vescomtes de Cardona. Les seves atribucions sobre el terme de Savassona es perderen entre els segles XI i XII, fet seguit de l'enlairament del llinatge Savassona, la genealogia del qual hom pot establir des del 1129. A mitjan segle XIV es convertí per aliança en Vilanova de Savassona, i aquest llinatge, després d'un breu període en què el terme fou concedit a Bernat III de Cabrera, comte d'Osona, recuperà els antics drets. Del 1514 al 1632 foren barons de Savassona quatre senyors anomenats tots ells Antoni Vila. Mort el darrer, el castell i la baronia, ampliada amb el domini de la vall de Sau i el terme de Tavertet, passaren al seu cosí Galceran de Llupià, i d'aquest als Ferrer i Brossa. El títol passà als Desplà el 1826 i després al Díaz de Mayorga (1840), als Urbina i als Díez de Tejada.

La història de Tavèrnoles està vinculada a la demarcació senyorial de Savassona.; en fou sempre el centre religiós més important, com ho revela el seu temple i el fet que Sant Pere de Savassona hagi estat gairebé sempre una filial de Tavèrnoles. Durant molts segles el terme fou conegut amb el nom de baronia de Savassona, fins que Tavèrnoles aconseguí d'imposar el seu nom al principi del segle passat.

El poble de Tavèrnoles (537 m) es troba al pendent de ponent de la serra de Savassona, abans de la pujada cap al castell. És format per mitja dotzena de cases velles, dos hostals i algunes cases modernes o d'estiueig.

Pedra del sacrifici és un jaciment de més renom de Savassona. Va ser excavat per primera vegada el 1960 proporcionant una complexa seqüència estratigràfica de la que s'hi poden deduir tres horitzons culturals. Les excavacions realitzades el 1976 ampliaren el coneixement d'aquest jaciment. L'estudi dels materials que és conserven al Museu Episcopal de Vic i les dades dels estudis dels estrats fan considerar almenys dues etapes d'ocupació humana de l'abric de la Pedra dels Sacrifici."(http://www.osonatour.com/ruta-virtual-per-tavernoles/feliuet-de-savassona-i-pedra-del-sacrifici)