6,0

Просмотрено 2288 раз(а), скачено 78 раз(а)

рядом с  Vila Sena, Catalunya (España)

[CA] Voltant l'estany d'Ivars. De Vila-sana a Castellnou de Seana, Barbens i Ivars d'Urgell

L'itinerari discorre pels pobles de Vila-sana, Castellnou de Seana, Barbens i Ivars d'Urgell voltant l'estany d'Ivars i Vila-sana, un entorn natural sàviament recuperat. L'estany d'Ivars i Vila-sana, antigament conegut també com d'Utxafava, va ser assecat l'any 1950 en contra de la voluntat del veïnat. Durant segles, la llacuna havia estat centre de la vida social i econòmica de l'entorn, un signe d'identitat comarcal. Recuperat el 2005 amb l'ajut de suports europeus, té una superfície de 126 ha, un perímetre de 5.800 m i una profunditat mitjana de 2 m: es tracta de l'estany interior més gran de Catalunya quant a superfície i acull ja una notable diversitat biològica. Tot i que el seu origen era endorreic, actualment es proveeix del canal d'Urgell. S'omple amb la mateixa quantitat d'aigua que es destinava al reg de les finques existents abans de la recuperació. El desguàs es realitza per un afluent del riu Corb. Al llarg de l'estany, s'hi han recreat illes amb diferents formes, pendents, alçades i emplaçaments que afavoreixen la fauna, especialment els ocells, amb punts de descans, alimentació i reproducció. Durant el recorregut, es contemplaran també algunes masies de la contrada. Els interessats pels ocells hauran d'agafar uns bons binocles.

El Pla d'Urgell és una comarca d'economia agrícola i ramadera situada al bell mig de la plana central. Amb una pluviometria escassa i forta insolació estiuenca, va ser una terra de característiques estepàries fins que, ben entrat el segle XIX, la construcció del canal d'Urgell i l'arribada de l'aigua van permetre la introducció massiva de conreus de regadiu i la reproducció d'espècies vegetals de ribera. Plàtans, verns, pollancres, freixes, salzes i oms han trobat en aquesta terra les condicions ideals per créixer fins a mides notables: a la primavera, damunt la verdor dels camps, retallats contra el cel en llargues files, ressegueixen fidelment el trajecte de l'aigua o fan ombra sobre els camins. Fora dels moments més calorosos de l'any, la suavitat del relleu, el paisatge i la presència de tantes petites poblacions fan del Pla d'Urgell un lloc idoni per a la pràctica de la bicicleta familiar. Una gastronomia original i saborosa basada en els productes de l'horta, els cereals, la caça, els embutits, les escudelles i les olles barrejades, és el complement ideal per al gaudi de les visites.

Ruta senyalitzada.

La ruta comença a la petita població de Vila-sana, on s'arriba des d'una desviació de l'autovia A-2 situada entre Mollerussa, a l'oest, i Bellpuig, a l'est.

0,00 km (250 m). Vila-sana. Un cop al poble, cal cercar el carrer de Castellnou i seguir-lo cap a llevant (SE). El carrer desemboca en una pista, on es troba el primer plafó de senyalització de la ruta que es dirigeix a Castellnou de Seana en línia recta i en direcció SE.

3,36 km (264 m). Castellnou de Seana. Es pot fer un tomb pel poble i visitar la bella església parroquial de Sant Joan (s. XVIII), d'estil renaixentista tardà amb una elegant porta amb escalinata i un notable campanar d'escola comarcana. Destaca també la façana de cal Rafel, abans cal Blassó, d'estil gòtic i situada al carrer Major. L'itinerari gira a l'esquerra descrivint un angle recte cap al NE tot seguint els senyals.

3,97 km (261 m). Bifurcació. Es gira a la dreta (NE). Més endavant, es creua la carretera LV-3344 (km 6,09, 280 m), es continua en direcció NE i s'arriba a Barbens.

8,15 km (280 m). Barbens. En aquesta població, val la pena fer una parada per veure-hi alguns edificis i elements d'interès com els vestigis del castell templer en l'actual casa consistorial, la magnífica creu de terme gòtica originària del Bullidor, situada al bell mig de la plaça de l'Església, davant de l'Ajuntament, o la casa dels Veciana, amb les seves torres i el cimbori característic. Acabada la visita, se surt del poble cap al N passant pel costat del poliesportiu. Una mica més enllà, es creua la séquia Segona del Canal d'urgell.

10,38 km (278 m). Bifurcació. En el punt anomenat la Creueta, se surt a una altra pista, que se segueix a l'esquerra en angle recte (NO) canviant el sentit de la marxa. Es passa pel mig del nucli del Bullidor, nom degut a una impetuosa deu d'aigua que neix a flor de terra, i continua fins a Montalé.

12,10 km (269 m). Montalé, vella masia documentada ja al segle XII. Al final de l'edifici, es gira a l'esquerra cap al SO en direcció a Ivars d'Urgell. Es creua la séquia Segona del Canal d'Urgell (km 13,69, 267 m) i, en uns metres, se surt a la carretera LV-3344, que s'agafa a l'esquerra (SO) fins a Ivars d'Urgell.

14,52 km (264 m). Ivars d'Urgell. S'hi poden visitar els carrers centrals del voltant de l'església i l'ermita de la Mare de Déu d'Horta, un indret amb aigua i ombra espessa ideal per fer-hi un mos i descansar. Cal sortir de la població pel costat de ponent seguint els indicadors que porten a l'estany d'Ivars i Vila-sana. Durant uns quilòmetres, es va resseguint la riba septentrional de l'estany d'Ivars sempre en direcció oest (ivars és un topònim d'origen basc que significa estany). Al km 18,30 (250 m), val la pena d'aturar-se per observar la cubeta o coma lacustre.

20,54 km (233 m). Es creua el canal Auxiliar d'Urgell i es desemboca a una pista (km 21,04, 233 m), que se segueix a l'esquerra (SE) enfilant el tram final del recorregut que duu a Vila-sana. Poc després, es torna a travessar el canal Auxiliar d'Urgell.

24,08 km (250 m). Vila-sana, punt de partida i final de l'itinerari.

Més informació

[ES] Rodeando el lago de Ivars. De Vila-sana a Castellnou de Seana, Barbens e Ivars d'Urgell

El itinerario discurre por los pueblos de Vila-sana, Castellnou de Seana, Barbens e Ivars d'Urgell rodeando el lago de Ivars i Vila-sana, un entorno natural sabiamente recuperado. El lago de Ivars i Vila-sana, antiguamente conocido también como de Utxafava, fue secado en 1950 en contra de la voluntad del vecindario. Durante siglos, la laguna había sido centro de la vida social y económica del entorno, un signo de identidad comarcal. Recuperado en 2005 con la ayuda de fondos europeos, tiene una superficie de 126 ha, un perímetro de 5.800 m y una profundidad media de 2 m: se trata del lago interior más grande de Catalunya en cuanto a superficie y acoge ya una notable diversidad biológica. Aunque su origen era endorreico, actualmente se provee del canal de Urgell. Se llena con la misma cantidad de agua que se destinaba al riego de las fincas existentes antes de la recuperación. El desagüe se realiza por un afluente del río Corb. A lo largo del lago, se han recreado islas con diferentes formas, pendientes, alturas y emplazamientos que favorecen la fauna, especialmente las aves, con puntos de descanso, alimentación y reproducción. Durante el recorrido, se contemplarán también algunas masías de la zona. Los interesados en la ornitología tendrán que llevar unos buenos prismáticos.

El Pla d'Urgell es una comarca de economía agrícola y ganadera situada en medio de la llanura central. Con una pluviometría escasa y una fuerte insolación veraniega, fue una tierra de características esteparias hasta que, muy entrado el siglo XIX, la construcción del Canal de Urgell y la llegada del agua permitieron la introducción masiva de cultivos de regadío y la reproducción de especies vegetales de ribera. Plátanos, alisos, chopos, fresnos, sauces y olmos han encontrado en esta tierra las condiciones ideales para crecer hasta tamaños considerables: en primavera, encima del verde de los campos, recortados contra el cielo en largas hileras, siguen fielmente el trayecto del agua o proyectan sombra en los caminos. Aparte de los momentos más calurosos del año, la suavidad del relieve, el paisaje y la presencia de tantas pequeñas poblaciones convierten el Pla d'Urgell en un lugar idóneo para la práctica de la bicicleta familiar. Una gastronomía original y sabrosa, basada en los productos de la huerta, los cereales, la caza, los embutidos, las sopas y los cocidos, es el complemento ideal para disfrutar de esta visita.

Ruta señalizada.

La ruta comienza en la pequeña población de Vila-sana, adonde se llega desde una desviación de la autovía A-2 situada entre Mollerussa, al oeste, y Bellpuig, al este.

0,00 km (250 m). Vila-sana. Una vez en el pueblo, hay que buscar la calle de Castellnou y seguirla hacia levante (SE). La calle desemboca en una pista, donde se encuentra el primer panel de señalización de la ruta que se dirige a Castellnou de Seana en línea recta y en dirección SE.

3,36 km (264 m). Castellnou de Seana. Se puede dar un paseo por el pueblo y visitar la bella iglesia parroquial de Sant Joan (s. XVIII), de estilo renacentista tardío con una elegante puerta con escalinata y un notable campanario de escuela comarcana. Destaca también la fachada de Cal Rafel, antes Cal Blassó, de estilo gótico y situada en la calle Major. El itinerario gira a la izquierda describiendo un ángulo recto hacia el NE siguiendo las señales.

3,97 km (261 m). Bifurcación. Se gira a la derecha (NE). Más adelante, se cruza la carretera LV-3344 (km 6,09, 280 m), se continúa en dirección NE y se llega a Barbens.

8,15 km (280 m). Barbens. En esta población, vale la pena hacer una parada para ver algunos edificios y elementos de interés como los vestigios del castillo templario en la actual casa consistorial, el magnífico crucero gótico originario del Bullidor, situada en medio de la plaza de L'Església, delante del Ayuntamiento, o la casa de Els Veciana, con sus torres y el cimborio característico. Terminada la visita, se sale del pueblo hacia el N pasando junto al polideportivo. Un poco más allá, se cruza la acequia Segona del Canal d'urgell.

10,38 km (278 m). Bifurcación. En el punto llamado la Creueta, se sale a otra pista, que se sigue a la izquierda en ángulo recto (NO) cambiando el sentido de la marcha. Se pasa por en medio del núcleo del Bullidor, nombre dado por un impetuoso manantial de agua que nace a flor de tierra, y se continúa hasta Montalé.

12,10 km (269 m). Montalé, vieja masía documentada ya en el siglo XII. Al final del edificio, se gira a la izquierda hacia el SO en dirección a Ivars d'Urgell. Se cruza la acequia Segona del Canal d'urgell (km 13,69, 267 m) y, en unos metros, se sale a la carretera LV-3344, que se toma a la izquierda (SO) hasta Ivars d'Urgell.

14,52 km (264 m). Ivars d'Urgell. Se pueden visitar las calles centrales de alrededor de la iglesia y la ermita de la Mare de Déu d'Horta, un lugar con agua y sombra espesa ideal para comer algo y descansar. Hay que salir de la población por el lado de poniente siguiendo los indicadores que llevan al lago de Ivars y Vila-sana. Durante unos kilómetros, se va recorriendo la orilla septentrional del lago de Ivars siempre en dirección oeste (ivars es un topónimo de origen vasco que significa lago). En el km 18,30 (250 m), vale la pena detenerse para observar la cubeta o entorno lacustre.

20,54 km (233 m). Se cruza el canal Auxiliar d'Urgell y se desemboca en una pista (km 21,04, 233 m), que se sigue a la izquierda (SE) subiendo el tramo final del recorrido que lleva a Vila-sana. Poco después, se vuelve a cruzar el canal Auxiliar d'Urgell.

24,08 km (250 m). Vila-sana, punto de partida y final del itinerario.