Время  12 часов 21 минут

2 042 м
6,0
23,84 км

Просмотрено 1536 раз(а), скачено 123 раз(а)

рядом с Darreh Morād Beyg, Hamadān (Iran)

یخچال قله ای در جنوب شهر همدان که نامش گویای احوالش است، مسیری که ما در نیمه بهمن ماه نود و شش از آن صعود کردیم از روستای دره مراد بیگ می گذرد که برف گیر است و یخچالی و البته با شیبی ملایم به سمت پناهگاه می رود
در مسیر و با رسیدن به خانه های ییلاقی در زمینی که در کنار رودخانه گسترده شده صبحانه میل می کنیم و راه دره را پیش میگیریم. از پایین دست جانپناه ایزدی که رد می شویم بر شیب مسیر کمی افزوده می شود و تا پناهگاه یخچال بدان شیب اضافه می گردد. پناهگاه تمیز و نسبتا جادار است و سرویس بهداشتی نیز دارد
پس از کمی استراحت و قراردادن کوله ها در پناهگاه راهی یال آخر قله می شویم که به علت برف زیاد نفس گیر است و البته در زمستان راه های مختلفی را می توان به سمت قله پیمود که یکی کوتاهتر و پر فراز و نشیب تر است و دیگری طولانی تر و کم شیب تر. هرچند ما راهی میانه را پیمودیم تا به قله رسیدیم و عزم برگشت کردیم و در پناهگاه ناهار را صرف نموده و عازم راه باز گشت شدیم
مسیر برگشت را هم می توان از یخچال های دره گذراند که البته می تواند در برخی مکان ها کمی خطرناک باشد و هم می توان از مسیر پاکوب برگشت. پیش از غروب به روستا رسیدیم و تا میدان
بهارستان که محل پارک اتوبوس بود برگشتیم و عازم تهران شدیم
شایان ذکر است آخرین مکانی که بتوان با اتوبوس رفت همان میدان بهارستان است حال آنکه ماشین های سواری تا کیلومتری جلوتر و داخل روستا می توانند بیایند و البته ماشین های دودیفرانسیل نیز ادامه مسیر را تا خانه های ویلایی خواهند پیمود